8 blandade tankar på söndagen

Frankensteins monster och en sjöjungfru. Går det ihop?

Idag är det min första söndag i tjänst i Dalstorps församling. Det är spännande att se hur det blir. Hittar jag dit jag ska? Vad är det för folk som firar gudstjänst och så vidare.

Dagens tema är ”tro och liv” vilket jag försökt illustrera med den här bilden på frankensteins monster och en sjöjungfru från någon filminspelning. Det ser inte riktigt ut att passa ihop. Och i värsta fall (och troligast) är det så med vår tro att den inte helt passar ihop med vårt sätt att leva. Eller vad säger du själv?

Idag ska jag alltså till Ljungsarps och Nittorps kyrkor, därefter ska jag vidare till Hulared också och döpa ett barn där. Det är lite tight så vi får hoppas allt klaffar.

Jag kanske skulle börja med podpredikningar igen? Jag vet ju att jag i alla fall haft en lyssnare. Och för egen del kan det vara bra att höra hur man låter även om det inte alltid är så roligt. Vi får se vad det finns för apparatur i kyrkorna.

Jag och min fru (som ska vikariera i grannförsamlingen) har också blivit intervjuade av lokaltidningen. Där tror jag det är min fru som blir huvudnyhet eftersom hon nog är den första kvinnliga prästen någonsin i de kyrkor hon ska tjänstgöra i. Det tog lite drygt 50 år innan det skedde.

I fredags var jag på begravning. Inte i tjänsten utan i släkten. Det var en märklig upplevelse eftersom det var så välbekant och samtidigt så annorlunda än att vara där i tjänsten. Plötsligt fick jag lite insyn i hur en begravningsdag ter sig för anhöriga. Det var nog nyttigt.

Begravningen var fin. Jag var med och bidrog med sång och spel och prästen Bengt (som passerat pensionsålder) visade att gammal är äldst då han ledde begravningsgudstjänsten. En förebild får jag verkligen säga.

Jag träffade också en äldre missionspastor som gjorde intryck på mig. Det är fint att stöta på äldre kollegor som gör att man tänker att man skulle vilja bli sådan när man blir gammal.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!