9 blandade tankar på söndagen

Frihet under ansvar.

Idag gäller det att jag skärper till mig. Jag ska bli välkomnad som församlingspräst i Dalstorp nu på 11-gudstjänsten och får försöka hålla en rätt bra predikan nu när förväntningarna fortfarande är höga 🙂

Söndagens tema är ”friheten i Kristus” och evangelietexten handlar om när Jesus gör så en döv och nästan stum kan höra och tala.

Bilden är tagen i en del av USA som uppenbarligen saknade trafikpolis. Skylten vädjar till bilisterna att ta hänsyn ändå och köra försiktigt för sina medmänniskors skull. Känns på något sätt som en bra illustration av friheten i Kristus? Diskutera i smågrupper.

Övriga texter handlar också om folk som inte kan tala av olika orsaker så det känns ju som bra sällskap att vara i som premiärpredikant.

Drömmen om podpredikan lever vidare, även om det kanske inte blir just i morgon. Jobbar på det.

I går träffade jag en slöjdlärare med egen youtubekanal. Det kändes lite som samma sak som att vara bloggande präst så det var väldigt roligt.

Grannförsamlingen har anställt en ny diakon och lokaltidningen intervjuade henne. Jag utgår från att hon är väldigt trevlig eftersom hon sa att hon gärna tittade på ”Lars Monsen på irrvägar”…

Jag ska förresten bli intervjuad av ännu fler lokaltidningar inom kort. Jaja. Jag får väl offra mig så kyrkan syns lite i media 😉

Vad gör du idag? Skriv en kommentar (eller titta förbi i Dalstorp ännu hellre)!