Ny serie! Luthers liv i bild!

En liten Luther på axeln.

Med anledning av eh… nästnästa år då det är 500 år sedan Luther spikade sina teser och startade det stora tumultet i reformationen vill jag idag påbörja en ny serie här på bloggen.

Tanken är att jag med hjälp av lite kreativitet och min playmobilluther ska gestalta Luthers liv som det var, eller kanske hur det skulle ha kunnat vara.

Först ut är denna illustration av uttrycket att ”ha en liten Luther på axeln”. Jag tror jag kan dementera att någon verkligen haft det rent bokstavligt. Möjligen hade Luther själv en massa små Lutherbarn på axlarna i omgångar. Uttrycket brukar syfta på att ha en liten inre röst som manar på och vill man ska jobba fast man är sjuk och sånt. Jag tycker efter mitt test på bilden att det var en rätt trevlig upplevelse att ha Luther på axeln. Han är rätt gott sällskap, Luther. Ni kan gott övergå till att säga att ni har arbetslinjen på axlarna i stället.

Finns det någon aspekt av Luther och hans liv du tycker jag ska belysa särskilt i denna serie så säg till med en kommentar eller motsvarande så får vi se vad det kan bli.

11 svar till ”Ny serie! Luthers liv i bild!”

Bra att Du tar upp det här Luther har fått ett oförtjänt dåligt rykte som tråkmåns och arbetslinjens Överjag.
    Dessutom ville han inte splittra, utan reformera Kyrkan. Den olyckliga kombinationen av underpresterande Påvar och självsvåldiga renässanshärskare som såg chansen att bli av med Kyrkans ”överrock” gjorde att det gick som det gick.

Precis så Thorsten!

2. Profilbild för Rebella

Min ork att kommentera på bloggar som inte erbjuder någon form av avisering av svar har avtagit väsentligt, men här måste jag bara… var har du fått tag i den lille Luther-dockan? Såg artiklar om den ovändade försäljningssuccén för rätt länge sen. Vill ha!

Klart man ska ha en liten Luther. Jag vet inte var man kan få tag i en i Sverige. Jag har fått min i present av en kollega som är präst i Tyskland numera. De måste väl finnas att köpa på nätet någonstans? Jag ligger på administratörerna om kommentarsfunktionen. Vilket år som helst ska det nog funka.

1. Profilbild för Rebella

Jag funderade på att beställa utrikes ifrån men tyckte att det med frakt och så blev löjligt dyrt. Tror inte jag hittade något bra ställe att beställa från heller, men det kanske var medan första omgångens tillverkning var slutsåld och företaget kippade efter andan över hur de skulle lyckas möta efterfrågan.

Se t.ex. http://blogg.svenskakyrkan.se/dubai/ längst nere till höger. Om man via den widgeten listar ungefär så många kommentarer som man brukar få under ett dygn har man, som sagt, en workaround som funkar någorlunda hyggligt.

3. Profilbild för Lena P

Jättebra att du tar upp Luther! Vet inte varför folk skyller på honom i alla möjliga sammanhang.

Återupprätta Luther är min favoritsyssla. I den här serien blir det nog ganska tramsigt men å andra sidan är det ju inte vad man brukar förknippa Luther med.

4. Profilbild för Rebella

Luther och predestinationen, får du gärna skriva om.
    Även om det kanske blir svårt att tramsa kring.

Ska se vad jag kan göra. Det där är ju de jobbiga bitarna.

1. Profilbild för Rebella

Mm förstår det. Och du som är ”officiell” vill väl inte slarva ifrån dig heller. Jag som är både hemlig och ”ingen” kan ju slänga ur mig vilket svammel som helst.

Ibland känns det ju som att jag gör det men det är bäst att försöka låta bli 🙂