Den barmhärtige samariern med judiska ögon

Hela bibeltexten i en bild. Jesus berättar och så ser man berättelsen bredvid.

I söndags var ”liknelsen om den barmhärtige samariern” evangelietext i våra kyrkor. Jag predikade inte då men här och nu vill jag dela några fascinerande saker som öppnar upp liknelsen för ny förståelse.

Återigen är det överrabbin emeritus Morton Narrowe som har berättat och jag förmedlar vidare. Morton Narrowe berättade att han fått upp ögonen för Jesu liknelse och han tvekade inte ens att kalla den den bästa predikan som hållits av någon judisk predikant. Bara det att han tyckte vi kristna hade förstått många saker fel i texten. Häng med så går vi igenom texten i etapper.

”En laglärd som ville sätta honom på prov reste sig och sade: ”Mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” Jesus sade: ”Vad står det i lagen? Hur lyder orden?” Han svarade: Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.

Den laglärde citerar egentligen två bibelord här. 5 mos 6:5 och 3 mos 19:18. Jesus svarar med ännu ett ord ur moseböckerna:

”Jesus sade: ”Det är rätt. Gör det, så får du leva.”

Det kommer från 3 mos 18:5 om att den som följer budorden ska leva genom dem.

Du kanske känner igen från annat håll (Matt 22:37) att Jesus ju själv hänvisar till precis samma bud när han får frågan om vilka som är de största buden i toran. Nu måste vi i alla fall känna till att budet om att älska sin nästa finns i ett sammanhang. Det står nämligen egentligen:

”Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.” (3 mos 19:18)

Då blir plötsligt mannens fråga om vem som är hans nästa lite mer begriplig. Det fanns redan en pågående diskussion om hur man skulle tolka budet. Vad ska man tänka om hur de båda delarna i det hör ihop? Verkar det inte som att ”din nästa” syftar på ”någon i ditt folk?” –gäller budet i själva verket bara judar emellan? Då kommer Jesus med sin berättelse:

”För att visa att han var rättfärdig sade mannen till Jesus: ”Och vem är min nästa?” På den frågan svarade Jesus: ”En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och blev överfallen av rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lät honom ligga där halvdöd. En präst råkade komma samma väg, och när han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi. På samma sätt med en levit som kom till platsen; när han såg honom vek han åt sidan och gick förbi.”

Kristna förkunnare gör ibland en poäng av att den judiska prästen och leviten inte skulle kunna hjälpa mannen eftersom de var på väg att tjäna i templet och skulle blivit orena av att röra vid en blödande eller kanske död man. Morton Narrowe förklarade kraftfullt att det inte alls är så och att det inte kan finnas sådana tankar i den här historien. För det första är de på väg ner till Jeriko FRÅN templet. De har jobbat klart. Som jag förstått det är det tydligare i grekiskan att detta att de ”kom samma väg” betyder att de var på väg åt samma håll. För det andra hade frågan om renhet inte spelat någon roll. Leviten skulle ändå bara grovjobba i templet och toran är också tydlig med att medmänsklighet och buden om att rädda liv går före allt tal om orenhet. Drar man ifrån alla ursäkter så kvarstår bara att de som var del av samma folk och som dessutom borde varit förebilder för andra inte älskade sin nästa i nöd som de skulle ha gjort.

”Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande. Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: ’Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala dig på återvägen.’ Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!”  (Luk 10:25-37)

Det vi kanske också missar här är hur dålig relationen mellan judar och samarier verkligen var. De hatade varandra. Det var livsfarligt att gå genom de andras område utan skydd. Åhörarna hade nog förr väntat sig att samariern hade tyckt om att plåga ihjäl stackaren än hjälpa honom.

Så visar Jesus klart och tydligt att detta med vem som är min nästa inte låter sig styras av vilket folk man tillhör. Det handlar om ett förhållningssätt även till ens fiender. Narrowe berättade också att många judar i det här sammanhanget brukar hänvisa till 1 mos 5:1 där det berättas om Adam och att alla människor bär Guds avbild.

Hur ser du på det här? Förändrar det något i hur du tänker om liknelsen? Skriv en kommentar!