Minnen av Hangelösa

DSC_0664

På min sista dag i tjänst i Husaby och Ledsjö fick jag tjänstgöra för första gången i Hangelösa kyrka. Jag passade på att fotografera för en fotobloggpost men på grund av en datorkrasch har jag inte haft möjlighet att lägga upp den. Förrän nu.

Första bilden föreställer det stora pilgrimshelgonet st Olof. Hangelösa kyrka är från början kopplad till honom och det finns därför numera en bild på honom  kyrkan.

DSC_0674

Som ni ser är Hangelösa kyrka en riktigt stor kyrka. Särskilt som den ligger mitt ute på landet söder om Källby.

DSC_0669

Jag tycker i allmänhet att den här genren på altartavlor är ganska svår att relatera till men just denna bild tilltalade mig mycket. Blicken på Jesus väcker mycket tankar och känslor. Han ser ut som en som sett mycket och som känner våra livsberättelser. Och som ser på oss med medkänsla och vänskap.

DSC_0668

Så här ser altaruppsatsen ut i sitt sammanhang.

DSC_0670

Denne Jesus från predikstolen ser kanske lite mindre gripande ut Mest märklig faktiskt men det är ju lite roligt också.

DSC_0672

Uppe på predikstolshuven brukar man hitta en Jesus med segerfana. Här kan man nästan tro att det är en åskvigg han hytter med men det är ju som bekant Zeus och inte Jesus som kör med sådana. Jag tror återigen att det ska vara ett lamm och inte en get där vid Jesus.

DSC_0671

Har Hangelösa kyrka världens största psalmtavla? är finns det plats för många psalmer minsann…

DSC_0666

Det brukar alltid bli någon bild från dopfunten i såna här fotosafarin. Det här var en ovanligt detaljerad och uttrycksfull bild. Min tankar går till hur bilderna av Jesu dop brukar vara komponerade.

DSC_0665

Dopfunten är nog gammal. Här en sliten relieffläta.

DSC_0663

Att hitta in i sakristian var inte lätt. Man får gå bakom altaret men har man väl gjort det är man i ett jätterum. Med en jättestor tavla över dörren man gått in genom.