Ett svenskt pass

Mitt nya pass

För första gången på många år ska jag ta mig en liten bit utanför landets gränser och därför har jag fått skaffa mig nytt pass i dagarna.

När man får ett svenskt pass i handen kan man tänka på hur stort det ändå är. Hur mycket rättigheter och gott bemötande som följer med på samma gång. Man kan tänka på alla dessa människor på flykt och hur lätt de hade kunnat ta sig i trygghet om de bara hade haft ett svenskt pass. Och det har jag fått bara till skänks. För att jag är född här, vilket jag nu inte kunnat påverka alls.

Jag brukar vifta med ett pass ibland på dop och säga att som kristen har man ett medborgarskap i Guds rike. Det följer med mycket förmåner med det också. Vi får veta att vi hör hemma och är välkomna där. Och på samma sätt har vi fått det till skänks.