Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Till den romantiska kärlekens försvar

DSC_0825

På något underligt sätt har jag fått den här boken för ganska länge sedan. Nu har jag läst den och blivit förvånad över hur mycket tänkvärt det stod i den. Boken heter ”kärlek i vår tid” och är skriven av Robert C Solomon som är någon sorts filosof. Han har inte särskilt mycket gott att säga om kristendomens synsätt på kärlek genom tiderna, vilket ju är lite utmanande och roligt. Hans främsta kritik går ut på att kristna ofta har en orealistisk syn på kärlek eftersom vi är mer måna om att älska osjälviskt än om att se kärlek som något ömsesidigt.

Jag lär återkomma till några av Solomons tankar i kommande bloggposter. Han skriver om allt från några historiska tillbakablickar och utfärder till andra kulturer till varför skönhet är viktig i vårt sätt att se på kärlek och till var gränsen går mellan en sund vilja att ”äga” den andre och ”härsklystnad”.
Jag har skrivit tidigare här på bloggen om den livsfarliga romantiken. Jag tror att Solomon skulle vara den förste att ifrågasätta många av föreställningarna i romantikgenren men han har också fått mig att inta en väldigt mycket mer positiv hållning till idén om romantisk kärlek som sådan.
Det är nämligen helt klart något enastående och historiskt sett ganska nytt med romantisk kärlek såsom vi ser den idag. Man kan också hävda att den, via romantiken och de medeltida riddaridealen, har djupa rötter i den kristna tron.
Den romantiska kärleken är i hög grad beroende av en jämställd relation och ett fritt val att bestämma vem man ska ingå i ett par med. Om så inte är fallet har vi svårt att se det som kärlek. Det är faktiskt inte några självklarheter sett över hela världen och genom tiderna. Nu ÄR jag ju modern västerlänning och allt men för mig låter det som en rimlig konsekvens av den kristna tron att ha en sådan syn på kärleksrelationer. Den tidiga kyrkan utmärkte sig genom att inte se parlivet som den enda vägen till lycka (=fritt val om) och jämställdheten där alla människor är lika i värde såsom skapade av Gud är en följd av skapelseteologin. Om du tycker det där med jämställdheten låter konstigt så ska jag be att få återkomma till det.
Vad tänker du själv om ”romantisk kärlek”? Skriv en kommentar!

Kommentarer

6 svar till ”Till den romantiska kärlekens försvar”

  1. Profilbild för Piedra

    Jag tänker att den romantiska kärleken är lite som en spegelbild av kärleken mellan Gud och människan. Båda är ömsesidiga och frivilliga.

    1. Profilbild för Thorsten Schütte
      Thorsten Schütte

      Håller med Piedra. Och Höga Visan visar väl med all önskvärd tydlighet ett stort överlapp mellan romantisk kärlek till sin partner och, som en liknelse, kärleken till Gud!

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Han nämner faktiskt höga visan i boken. Den är nog mer ovanlig än vi kan tro som exempel på ömsesidig och frivillig kärlek mycket tidigt i historien.

    2. Profilbild för Tomas Jarvid

      Kanske det. Tänkvärt.

  2. Profilbild för Alexandra
    Alexandra

    I senaste avsnittet av Filosofiska rummet i P1 diskuteras just kärlek och om man kan välja att bli kär. Romantik nämndes faktiskt aldrig, men det välbefinnande (Bob Hansson: en varm känsla) och den ömsesidighet mellan parterna som fördes fram som del av kärleksbegreppet ingår väl ändå in en mer romantisk kärlekssyn.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det måste jag lyssna på. Tack för tipset!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.