Adelsfröken jungfru Maria

0c97e9d5-038a-42d1-a3e4-254cb1b821e4

Tack vare senaste numret av Skara stiftshistoriska tidning har jag fått lära mig något intressant.

I en Gotländsk kyrka ska det finnas en takmålning där jungfru Maria har med sig en tjänstekvinna när hon ska fly till Egypten. Anledningen ska vara att på 1400-talet när bilden målades så var ”jungfru” framförallt en titel på ogifta adelskvinnor. Hörde man om jungfru Maria så antog den som inte tänkte djupare på saken att hon var en adelsdam som folket på godset intill.

Så ser ju också Maria ut på bra många gamla bilder, som den ovan till exempel. Vackert klädd och med högboren look.

Det där är intressant också som exempel på hur begrepp ändras och har olika innebörd över tid. Vi gör garanterat en massa såna feltolkningar då vi hör olika bibeltexter och annat, just för att vi är så uppe i vår egen tids sätt att tänka. När det gäller jungfru Maria så har det ofta debatterats mycket om vad det ordet ska betyda just i det sammanhanget. I den hebreiska grundtexten lär det snarast stå ”ung kvinna” eller så i jesajaprofetian vi brukar läsa kring jul i våra kyrkor. Om medeltidsfolket snabbt såg det som någon slags högstatusbeteckning så är det ju relevant för oss att fråga oss vad vi själva har för tankar från vår egen tid som grumlar blicken.