Pinsam som en kristen

Diogenes, rätt extrem filosof som bodde i sin tunna. Man kan säga mycket om det men kanske inte pinsamt?

Jag har lyssnat på senaste avsnittet av ”läsarpodden” (bloggen ”läsarna.se” är typ som Vandra Vägen skulle varit om den varit coolare och mer lärd) och det var väldigt intressant. Först en oneliner och sedan dagens ämne. Onelinern:

”Det kanske egentligen bara är så att Kyrkan håller på att nyktra till efter att ha förlorat sin maktposition” (väldigt ungefärligt citat men typ.

En intressant sak Joel Halldorf och Patrik Hagman talade mycket om var detta med att kristen tro är pinsam i Sverige. Det kan jag känna igen mig i. Nu är jag ju präst numera och då är det plötsligt inte lika pinsamt. Då har man liksom gått ”all in” och blivit någon slags fundamentalist. Det kan folk tycka är läskigt men kanske inte pinsamt. Pinsamt blir det när man i grund och botten är som alla andra men avviker lite, lite grann från normen.

Vidare funderade de på hur mycket vi i kyrkan drivs av detta att försöka framstå som mindre pinsamma. Kanske genom att bli accepterade via något rättviseengagemang/miljöarbete/något motsvarande. Eller genom att ta i mer och bli riktigt karismatiska (mindre vanligt i mina sammanhang).

Det bästa sättet att komma ur pinsamheten är förstås att vi var och en accepterar den. Jag kanske är en pinsam typ men det gör väl inte så mycket? Det är ju sådan här jag är?

Nu får vi diskutera i bikupor. Håller du med om detta att kristen tro är pinsam i mer utomståendes ögon? Vad skäms vi i så fall för? Finns det situationer som är extra pinsamma? Skriv en kommentar!

5 svar till ”Pinsam som en kristen”

1. Profilbild för Lena P

För mig finns det inget som helst pinsamt med kristen tro. Det finns ingen situation där jag känner mig det minsta lilla besvärad av att jag är kristen. Jag skäms inte det minsta lilla. Jag är stolt över min tro, och jag bryr mig inte om vad icke-troende personer eventuellt tycker om det. Jag kan gärna diskutera tro och existentiella frågor med dem, men jag accepterar inte att de hackar på min tro.

Läs Mark. 8:38, Luk. 12:8 och Rom. 10:11. Det står säkert mer om det i Bibeln, men det är de ställen jag kommer på just nu.

Rom 1:16 är min favorit. ”Jag skäms inte för evangeliet”. Du är en förebild för mig Lena. Jag är nog i stort sett där numera men det har tagit ett tag.

2. Profilbild för Alma-Lena

Pinsamheten är nog mer kollektiv, jag känner inte att jag behöver dölja min tro på något sätt men speciellt SvK som kollektiv gör ju inget annat än slingrar sig och vrider sig i plågor över hur pinsamma de där.

Sedan tror jag det är värre när man är barn och tonåring med den personliga pinsamheten. Då behöver man kompisar och är ingen kompis ”a religious wacko” är det svårt. Jag hade tur med vänner som var kristna och i vår sub-kultur var förstås kristendomen super-cool. Det var en av mina vänner som gav mig dörrskylten ” Beware of Religious Wacko” han har en likadan på sin ytterdörr.

Den skylten kanske är ett tecken på en slags underdog inställning typ: ” Vi vet vi är pinsamma, men det står vi för!” Men egentligen är det väl lite av vad kristendomen sa från början då när den inte var statsbärande på minsta sätt. Jag skäms alltså inte för min varningsskylt.

Huvudet på spiken tror jag. Det handlar mer om något slags kollektivt tänkande. I boken de diskuterade är nog tanken att det blir pinsammare ju mindre man i grund och botten vill skilja ut sig från sin omgivning. Är man ok med det är problemet borta.

3. Profilbild för Piedra

Så är det nog. Och jag har aldrig varit som ”alla andra” i något avseende, så det kanske är därför jag inte har några problem med att sticka ut som kristen heller. Fast det tog mig många år att acceptera att jag aldrig skulle passa in någonstans. Men när jag väl gjorde det så var det inga som helst problem att stå för min tro nät jag väl, långt upp i vuxen ålder, blev kristen.