9 blandade tankar på söndagen

Liv tillsammans. Från en målning på ett tvätteri i det gamla Pompeji.

Höstlöven fortsätter lysa upp våra liv nu när vi kommit halvvägs in i oktober. Idag är det enligt kyrkans almanacka den 20e söndagen efter trefaldighet och dagens tema är ”att leva tillsammans”. Ett ämne som är både lätt och svårt beroende på hur man ser på det.

Det är lätt att ha en massa fina tankar om att samsas och leva gott tillsammans med andra men praktiken är som vanligt betydligt knepigare.

Jag ska idag leda högmässa i Grimsås kyrka klockan 9 (jo vi kör med den tiden här) och sedan ska jag till Dalstorp och leda en familjegudstjänst där. Kom dit så ses vi.

Dagens texter är en del att bita i. Jag känner mig lite väl nöjd med dagens predikan så risken kanske är stor att det faller platt men jag tänkte lägga den här på bloggen i morgon så får du bedöma själv.

Jag kommer i alla fall framförallt att tala om Rut i Ruts bok i gamla testamentet. Det kan funka både för gamla och unga på olika sätt i de här ganska olika gudstjänsterna. Sen kastar jag in lite nätverksteori som kanske den trogne bloggläsaren är bekant med sedan innan. Det är verkligen guld att ha sina tidigare tankar ordnade och sökbara här när man förbereder predikningar.

Evangelietexten handlar om när Jesu mor och bröder söker upp honom och han svarar med ”vem är min mor och mina bröder? Den som gör min himmelske Faders vilja!” det blev nog dålig stämning på familjemiddagarna ett tag kan man tro. En text med mycket sälta som jag får ta mig an här på bloggen en annan gång.

Igår bar jag in utemöblerna i garaget. Jag vet inte alls vad det innebär för om du ska ställa om klockan på något sätt. Det får du hålla ordning på själv.

Jag missade för övrigt ett väldigt speciellt tillfälle att ”vandra vägen” igår. Då invigdes den nya motorvägssträckan från Ulricehamn mot Borås och under några timmar kunde man gå, springa eller cykla på den mot en gåva till välgörande ändamål. Det hade säkert kunnat inspirerar någon insikt om vandringar i inre landskap också men nu blev det inte av. Jag känner mig inte heller som typen som firar stora vägbyggen även om jag är glad att ha en säker väg nu när den är på plats.

En annan pilgrim och prästkollega har för övrigt sagt att han tycker det är vandring på enformiga breda landsvägar som ger bäst möjlighet att vända blicken inåt och bearbeta sina tankar. I skön natur finns det så mycket yttre att titta på. Ligger nog mycket i det.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!