Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Arvssynden för nybörjare

Var sitter felet? Vad i människan är det som gör att vi är som vi är?

Var sitter felet? Vad i människan är det som gör att vi är som vi är?

 

Arvsynden är nog en del av den kristna tron som många idag tycker är anstötlig och orättvis. Delvis beror det nog på missförstånd. I en intervju med Eric Schüldt sa han det motsatta; att tanken om att alla är syndare är alldeles självklar för honom. Vi är snabba att säga att ”ingen är perfekt” och det är väl i grund och botten samma sak? Jag har skrivit en rätt bra och förhoppningsvis rätt positiv bloggpost tidigare om ”arvsynden vi lider under”, läs gärna den också. Nu kör vi.

Mitt i mitt pågående Lutherbloggande kom jag att slå upp en riktigt tjock bok som heter ”svenska kyrkans bekännelseskrifter”. En bit in i reformationsstriderna fick Philip Melanchton och några reformatorer till (Luther kunde med fara för sitt liv inte gå till mötet) formulera den tro de stod för. Där kan man hitta följande beskrivning av vad vi i Kyrkan menar med ”arvsynd”:

”Vidare lära de, att efter Adams fall alla människor, som fötts på naturligt sätt, födas med synd, det vill säga utan fruktan för Gud, utan förtröstan på Gud samt med ond begärelse, och att denna sjukdom eller arvsynd verkligen är synd” (Confessio Augustana del II, om arvsynden)

Tre punkter där alltså.

Vi saknar fruktan för Gud -vi lever som om Gud inte finns och oroar oss inte över hur vi lever i hans ögon (”fruktan” är för oss ett negativt ord men läs vad jag skrivit om det tidigare och se om du tänker som jag).

Vi saknar förtröstan på Gud, vi klarar inte av att lita på att Gud är god och vill oss väl och att vi är i goda händer hos honom. Vi har tillitsproblem när det gäller Gud.

Vi har ond begärelse, det låter väldigt dramatiskt uttryckt men är kanske det som är lättast för nutidsmänniskan att ta till sig. Vi vill inte alltid varandra väl och drivs av en massa dunkla drivkrafter (nu önskar jag att jag hade hunnit skriva något om de sju dödssynderna för då hade jag länkat till det nu). Som en följd av att vi inte alltid vill väl så handlar vi inte alltid väl.

Den här otäcka generalen kan stå som en bild av arvsynden kanske?

Den här otäcka generalen kan stå som en bild av arvsynden kanske?

Arvsynden ska framförallt förstås som en medfödd skada vi dras med och som Gud behöver hjälpa oss med hela livet. Eftersom det här enligt kristen teologi gäller alla är det inte heller någon som måste känna sig särskilt utpekad som dålig men det kanske tvärtom kan hjälpa oss ha rimliga förväntningar på oss själva och varandra? Som att äntligen få en diagnos som förklarar varför det är som det är?

Kommentarer

26 svar till ”Arvssynden för nybörjare”

  1. Profilbild för Lena P

    Fast samtidigt är det väl ändå vår plikt som kristna att kämpa emot, att göra allt som står i vår makt för att bryta t ex nedärvda beteendemönster. Jag får alltid en känsla av att det annars är så att många slår sig till ro med att vi är syndare och därför är det ingen idé att försöka.

    1. Profilbild för rosa
      rosa

      Håller med dig Lena!
      Tur att vi har Gud och Jesus med oss för lätt är det inte…

    2. Profilbild för Tomas Jarvid

      Så är det förstås. Jag hoppas jag inte blir tolkad som att man kan släppa det hela. Men det är värt att fundera på vilken ingång vi ska ha i kampen mot det onda i oss.

  2. Profilbild för Daniel Jernberg
    Daniel Jernberg

    Vi föds in i en fallen, böjd, värld. En värld under syndens herravälde i Den Ondes våld.
    Men föds vi med synd? Är inte all synd som är min förvärvad? ”När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död.”

    Jag tror inte på arvssynden.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Hej Daniel och välkommen till Vandra Vägen. Det är mycket en fråga om vad vi lägger i orden. Jag tror inte heller att man kan födas med skuld, skuld kräver att vi själva har ansvaret för det vi gör. Däremot föds vi med förutsättningarna för att synda och kommer alla att göra det utan undantag. Jag tror inte heller, som man ibland sagt i kyrkohistorien, att det är det sannaste man kan säga om oss att vi är syndare, Guds avbild finns alltjämt kvar där någonstans inpräglad i oss. Djupast sett är det vår rätta identitet.

      1. Profilbild för Erik Tretow
        Erik Tretow

        Men det är väl en av poängerna med citatet från bekännelseskrifterna. Att arvsynd är verklig synd innebär ju också att den medför skuld. Det angivna citatet fortsätter ju ”…som medför fördömelse och bringar evig död även nu, åt dem, som icke födas på nytt genom dopet och den helige Ande.” Katolska kyrkans katekes uttrycker det försiktigare och menar att arvsynd en bara är synd i analog mening, d.v.s. att det liknar synd. Den medför ingen personlig synd för fler än Adam och Eva, men gör att den mänskliga naturen är skadad på det sätt som Tomas angivit ovan. Huruvida detta är en reell skillnad mellan katolsk och reformatorisk teologi eller om det bara handlar om olika sätt att uttrycka sig eller att man lägger tyngdpunkten på olika aspekter kan man diskutera. Man är dock överens om att läran om arvsynden hör till det omistliga (en dogm) i den kristna tron och att det är genom dopet som vi befrias från arvsynden även om många av dess konsekvenser kvarstår även efter dopet.

        1. Profilbild för Erik Tretow
          Erik Tretow

          Du får ursäkta den långa kommentaren. Som föräldraledig är jag aningen svältfödd på teologiska diskussioner. ☺

          1. Profilbild för Tomas Jarvid

            Roligt att du hittat hit Erik. Nu hoppas jag få tala teologi med dig öga mot öga en hel del framöver.

        2. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det ligger ju i det som du säger. Det är också möjligt att man i reformationen ville ändra något på den här punkten men eftersom det är så kortfattat och mer ingår i de tidiga punkterna där man ville visa att man stod för sånt man alltid stått för undrar jag det.

          Egentligen är det klurigaste vad man menar med orden att arvsynden ”är verklig synd”. Jag klippte i citatet för att kunna hantera ämnet utan att det blev för spretigt i bloggposten. Jag tolkar det annars som att om man har ett lite mindre juridiskt perspektiv på synden så blir det som jag skrivit. Arvsynden är en verklig skada som skiljer oss från Gud genom att förstöra vår relation till Gud som ju som vi kristna ser det är av avgörande betydelse. Vare sig vi hunnit göra något ont eller inte så är vi liksom fast i främlingslandet och i desperat behov av hjälp.

      2. Profilbild för Daniel Jernberg
        Daniel Jernberg

        Då tror jag att vi är ganska överens om vad arvssynd är. För det du beskriver som arvssynd, en skevhet igenom hela mänskligheten, kan jag hålla med om.
        Jag tror att vara sann människa (fick först höra det från judiskt håll) är att vara lik Gud. Människan är det enda som är skapat till Guds avbild. Så ju mer äkta människa du blir, desto mer lik Gud blir du.

  3. Profilbild för Malin
    Malin

    När jag var yngre funderade jag mycket på arvssynden och tyckte att det var orättvist att jag skulle vara en syndare oavsett vad jag gör och att jag skulle behöva be Gud om förlåtelse på gudstjänsten. Nu tycker jag att syndabekännelsen är en av de viktigaste delarna av högmässan och jag är lite skeptisk till nymodigheter som att ha syndabekännelsen efter predikan. Jag har insett att jag inte är perfekt, att Gud inte tror att jag är perfekt och att min strävan efter att vara en god människa räcker för Gud. Arvssynden handlar för mig inte om att jag är en dålig människa utan att jag inte är en perfekt människa och att jag gör och kommer att göra fel. Genom att bekänna det inför Gud och genom att ta emot förlåtelsen erkänner jag också mina brister för mig själv och kan identifiera dem och göra något åt dem.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Tack för det du delar Malin!

  4. Profilbild för Rosa
    Rosa

    Det slog mig på spårvangen att det befriande att all min frälsning ligger hos Jesus och Gud. Vad mycket stress jag slipper som jag vågar lita på detta.
    Men jag känner lätt att det lätt att hamna i prestationsdiket…

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Väldigt lätt. En lärare till mig uttryckte det lite drastiskt som att vi har svårt för det här med evangeliet. Lagen (i luthersk mening) är roligare på något vis, den förstår vi oss på.

      1. Profilbild för Rosa
        Rosa

        Ja det mycket lättare att förstå att om jag är god och duktig och presterar gott, får jag en belöning på slutet, än att Gud bara tycker om mig som jag är och och därför ger mig ett stort arv…Bara så där. Så svårt och så underbart…

  5. Profilbild för Markus
    Markus

    Heter det Gen Hygien eller Genetisk Hygien?

  6. Profilbild för Alma-Lena

    Jag tycker du har helt rätt i detta resonemang och det är en befrielse när man inser det, precis som med en ADHD -diagnos. Då akn man jobba på helgelsen med rätt förutsättningar och då är det möjligt att förändra saker i sitt liv. Tror vi att vi föds med en förmåga att vara perfekta och fullkomliga blir det ju en hopplös och mycket nedslående kamp bara att leva.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Då tänker vi lika!

  7. Profilbild för Christer Brodén

    Är min tro avvikande?

    Arvsynden. Ett nedärvt beteende: Jag äter av kunskapens frukt och inser, att det jag gjorde i går i tron att det var rätt, det var fel. Först då kommer jag i konflikt med Gud (= synd)! I ett tillstånd av synd plågas jag av Hans röst (= samvetet).

    Exempel: ”Föräldrar, kamrater, lärare, chefer, präster lärde mig att judar, negrer … Jag trodde verkligen att … och fick medalj för att jag … med rep, bensin och Zyklon B.”

    Då blir det ändå rätt, att äta! Men syndens lön är döden. Den gamla människan dör och en ny … ”fast innan jag tog ju död på några som vandrade på Vägen.”

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Adam och Eva hade ju till skillnad från oss ett fläckfritt förflutet och en fläckfri mänsklig historia bakom sig. Jag får fundera mer på det du skriver här Christer!

      1. Profilbild för Christer Brodén

        Då utgår du från en bokstavstolkning. Jag har lättare för allegoriska sådana. Ett exempel är följande:

        Det är den i hebreiskan feminina Anden som är moder till det levande och Anden heter Eva. Materien, jorden heter adamá. Den blir så småningom människa, Adam, då jorden och tillräckligt mycket ande blir ett.

  8. Profilbild för Rebellas andra

    ”efter Adams fall alla människor, som fötts på naturligt sätt, födas med synd”

    Fötts på naturligt sätt. Varför denna inskjutna passus? Vilka människor finns det som inte föds på naturligt sätt och därför är fria från arvs/ursynd?

    Finns denna lilla passus med för att inte utmana de som höll Maria för syndfri ända sen födseln? Det blev katolsk dogm proklamerad först 1854, men har ju varit i svang långt före dess. I och för sig är väl Maria FÖDD på helt vanligt sätt, det är AVLELSEN som är udda (enligt katolsk dogm, dårå). Men just de spetsfundigheterna behöver ju inte ha varit färdiga på 1500-talet.

    Melanchton et al, vad menade ni?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det låter som en bra gissning, mariadogmen var nog tidigt i svang. Annars kanske det bara betyder något om att de fötts med samma natur som Adam nu fått?

  9. Profilbild för Christer Brodén

    Är inte synd att vara i konflikt med Gud? Samvetet är Gud – såsom jag är i stånd att uppfatta Honom. Synden är ångesten och kvalen, då vi kämpar med Honom. Arvsynd är att äta av kunskapens frukt och inse att vi gjort fel.

    Slår du då ihjäl ditt samvete, dör Gud (anden) i dig och du är andligen död. Då kan du begrava dina döda. Förlorar du kampen mot Gud, har du segrat. Gud fortsätter leva i dig. Du får Guds välsignelse och namnet Israel. Som Jakob.

    Föds du som människa äter du frukten, blir som Jesus ett med synden, den gamla människan dör och den nya återuppstår. Ju mer du äter, ju mer synd. Men där synden blir större, överflödar nåden än mer (Rom 5:20).

    Det där missförstod Rasputin, när han gjorde sig oren. Inget är orent i sig (Rom 14:14), men vi gör oss orena. Rasputin blev inte, som Jesus, ett med synden! Ingen ångest, inga kval.

    Rasputin var lika lite syndig som ett djur. Syndig kan bara människan vara. Synden är plågsam men nödvändig för vår andliga utveckling. Egentligen är den något bra. Blanda inte ihop orenhet och synd!

    Varför fattar ingen Bibelns allegorier?

  10. Profilbild för Tord
    Tord

    Det finns ingen synd! Allt är perfekt och bra och i överensstämmelse med Guds plan för världen och för oss som individer.
    Det som bäst definierar vad som är arvssynden är den upplevelse av att vara separata, separerade från Gud, separerade från våra medmänniskor och separerade från djur och natur som vi får lära oss att vi är av våra närmaste när vi är små. Det är då ständigt återkommande uppmaningar från föräldrar och andra att vi ska definiera oss själva med våra namn och kroppar. De prackar på oss ett ”arv” som säger att vi inte längre är ett med allt.
    Småningom börjar vi, kanske, sträva mot att återvända till upplevelsen av att vara ett med allt, t ex genom meditation. Många års prägling ska då göras ogjord. Det kan ta lång tid.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Hej Tord. Tack för din kommentar. Jag tolkar det som att du går längre än jag skulle gjort i all synden är vår isolering i oss själva för jag tror ändå det är något gott att få vara en egen person.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.