8 blandade tankar på söndagen

Lutherparty!

Idag är det november i almanackan. Och ”alla själars dag” i kyrkoalmanackan. Jag fortsätter sno runt mellan olika minnesgudstjänster i mina församlingskyrkor. I går hade jag tre och idag har jag tre till. Dessutom var det konfirmander igår så jag var rätt sliten när jag kom hem. Läs här vad jag säger på minnesgudstjänsterna.

Risken är att man känner sig som en skiva som hakat upp sig när man firar så många likadana gudstjänster.

Som bilden antyder är det en luthersk festdag i faggorna. I går, den 31 oktober var dagen då Martin Luther ska ha spikat upp sina 95 teser på Wittenbergs slottsport. Om han gjort det i verkligheten är rätt omstritt men hur som helst markerar dagen startskottet för reformationen.

Det där med att spika saker gör man ju faktiskt fortfarande i den akademiska världen (som Luther ju tillhörde). Man spikar upp avhandlingar som andra ska ha chans att bemöta med motargument. Luthers 95 teser var sånt han tänkte ställa till med offentlig diskussion om. Det var alltså inte någon extra knäppgrej som han kom på att göra i stunden.

Sådär, nu blev nästan söndagsbloggposten en ”Luthers liv”. Man får passa sig.

Förr om åren ägnade jag mig alltid åt ungdomsläger på allahelgonahelgen. Det börjar bli ett tag sedan men är kära minnen och något jag förknippar helgen med.

De lägren ordnades bland annat av mig och en av mina trogna kommentatorer här på bloggen. Gissa vem?

Nu börjar de nya sedlarna hamna i kollekterna så nu har också jag sett några. Jag stod emot frestelsen att fotograferar och lägga på instagram. Det verkar annars vara krav på det?