7 blandade tankar på söndagen

Här finns ingen nåd.

1, Med anledning av att jag startat en facebooksida till Vandra Vägen funderar jag på att sluta säga ”inlägg” utan använda ”inlaga” istället. För oss som vill framstå som jämngamla med apokryferna typ.

2, När du läser det här har det förmodligen inte fötts något barn ännu i familjen men vem vet.

3, Blir man fullärd på det här med internet nån gång eller? Jag tycker det kommer nytt hela tiden.

4, Idag är det 23 söndagen efter trefaldighet, kyrkoåret går mot sitt slut. Om två veckor är det domsöndagen och det innebär i sin tur att Dalstorps kyrka fyller 50 år vilket förstås ska firas. Jag har också tack vare detta fått tillfälle att gräva djupt i historiearkiven i församlingshemmet. Något av det dyker nog upp här så småningom.

5, Kom till Dalstorps på domsöndagen klockan 11 i alla fall, du får smörgåstårta och lyssna på brandmän som var med när kyrkan brann. Och fira mässa.

6, Dagens tema för texterna är ”förlåtelse utan gräns”. Det låter nästan mesigt och överslätande men förlåtelse är tuffa grejer. En konfirmand ställde hårda frågor om ifall det finns förlåtelse till och med för massmördare och då sätt saker förstås på sin spets. Vad hade du svarat?

7, I evangelietexten är frågan vem hur man ska göra om någon gjort fel mot en. Jesus säger olika steg så att den som gjort illa ska få chansen till försoning men om inget hjälper ska man räkna personen som en ”hedning eller tullindrivare”. Den riktigt intressanta twisten är att Jesus hade ett speciellt sätt att bemöta tullindrivare som vi vet.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!