Hur kristen är du på en skala?

På en skala mellan 0-10, hur kristen är du?

Jag tycker förstås det är ett förkastligt sätt att tänka på. Tro är inget vi ska mäta eller väga, det leder alltid fel (GÖR ALLTSÅ INTE DET, jag försökte bara väcka uppmärksamhet med den här bilden!).

På en annan nivå är det intressant att fundera på vad vi i så fall bygger en sådan gradering på. Hur frekvent gudstjänstfirande? Hur fromt utseende? Hur insatt man är i inomkyrkliga bråk? Vad säger du som läser?

Det jag egentligen ville skriva om är en sak jag stötte på under studierna, ur ett missionsperspektiv så att säga. Många av oss som läste teologi hade hört och läst en hel del om att sprida evangeliet och hjälpa människor att komma till tro. Men det där är nog över lag en ganska stor ångest också. Det finns så fantastiska berättelser men det är svårt att se att det ens har någon likhet med något jag själv gör i mitt liv.

Då var det en föreläsare som tyckte man skulle se det som en skala istället. Människor kan vara direkt negativa till kristen tro, eller fullkomligt övertygade om dess värde och villiga att omsätta den i sina liv. Vi kan se det som en skala mellan -10 via ett neutralläge till +10.

Om vi träffar någon som är stark negativ kanske vi gör en viktig insats bara genom att verka någorlunda vettiga trots att vi är kristna. Personen kanske går från -9 till -6, och det är i så fall riktigt bra även om personen fortfarande är negativ. Det är så beroende av var på skalan (resan, vägen etc) vi befinner oss. Om vi släpper tanken på att vid ett enda möte föra en människa hela vägen till ett helt nytt liv utan litar på Gud och gör vårt bästa just i den stunden så blir det mindre jobbigt för alla.

Vad tänker du om detta tänk kring ”evangelisation”? Skriv en kommentar!