Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Om att be för en sjuk

Kolla kören. Känns inte som att personen på båren blir så omsorgsfullt behandlad här?

Kolla kören. Känns inte som att personen på båren blir så omsorgsfullt behandlad här?

Att be för sjuka är på många sätt en självklar del i bönelivet. Jag tycker gott man kan be ganska modigt om tillfrisknande och så men det är klokt att göra det på ett sätt så att inte den sjuke själv känner press över om han eller hon blir frisk eller inte. Det är viktigt att den sjuke inte förvandlas till ett böneprojekt utan att bönen är ett sätt för oss att visa omsorg om varandra. Ett gott mått på bön för sjuka (som uttalas högt) är om bönen gör att den sjuke får känna omsorg och stärkas i sin tro på att Gud är med också i sjukdomen. Man kan till exempel be så här, som i psalmbokens bönbok. Känner du någon sjuk så be med mig.

Herre Kristus du som ber för alla, bed nu för vår vän som är sjuk och har det svårt.

Du som tog på dig alla våra sjukdomar, stanna hos vår vän, var med henne (honom), kring henne, i henne.

Var henne närmare än plågan själv. Var där även när vi inte tänker på henne.

Du i vars kropp vi alla är ett, låt också denna sjukdom bli till liv och inte till död. Amen

Kommentarer

6 svar till ”Om att be för en sjuk”

  1. Profilbild för Lena P

    En mycket bra synpunkt! I min erfarenhet ber människor alltför ofta just om tillfrisknande, och då blir det ett misslyckande inte bara för den sjuke utan även för Gud om personen inte tillfrisknar, vilket ju kan rubba även en starkt troendes tro. Och då tänker jag att bönen faktiskt kan göra mer skada än nytta. Det här sättet att be som du skriver om tilltalar mig betydligt mer och är definitivt mer i linje med hur jag själv brukar be för sjuka.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag kunde lagt ut orden mer men du hjälper till bra med att klargöra vad jag menar!

  2. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Bra bönetext. Det här är verkligen en knepig sits mellan att tro på att Gud kan ingripa, men inte hemfalla åt magiskt tänkande där man tror sig ha Gud i en liten ask.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Dels det, men också att inte försöka fly från smärtan genom att försöka lösa problemet så fort som möjligt, typ som i relationer över huvud taget kanske?

  3. Profilbild för Rosa
    Rosa

    Skrevs det inte nån bok om detta för nåt år sen . Tror titeln var ”när helandet dröjer”

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det låter bekant. Tror Eleonor Gustafsson har skrivit en del om det. Hon vet mycket mer än jag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.