Gissa bilden del LVI!

IMG_4813

Nu var det verkligen väldigt länge sedan förra bildgåtan på Vandra Vägen. Det har å andra sidan stått mycket annat här istället. Jag tror att den här bilden var riktigt svår. Som jag förstod det var det nog bara Alma-Lena som prickade riktigt rätt. Och hon gav också lite kritik för bildens korrekthet som det allt ligger en del i.

Bilden föreställer hur Israels folk bär in förbundsarken i det förlovade landet de ska inta i början av Josuas bok i gamla testamentet. I likhet med uttåget ur Egypten så delade sig flodens vatten så att de kunde korsa vattnet utan problem. Som ni ser är det inte särskilt mycket vatten på bilden men mycket annat.

Figuren som går främst är Mose bror Aron, den förste översteprästen, klädd i prästkläder. Mose själv fick ju aldrig vandra in i landet han lett folket till utan dog på berget Bebo efter att ha fått vila blicken på det.

Andra detaljer runtom påminner om andra bibeltexter. Det stora molnet som visade folket vägen på vandringen, trumpeterna som man blåste i vid Jerikos fall och så. Det är lite rörigt.

Bra jobbat ändå. Nu tar vi något nytt. Vad föreställer bilden här nedan? Skriv ditt svar i en kommentar eller på annat sätt!

Vacker mosaikbild. Men vad föreställer den?

13 svar till ”Gissa bilden del LVI!”

1. Profilbild för Rosa
    Rosa

Jesus driver ut månglarna ur templet.

Ja, och ständigt aktuellt, tyvärr…

Tack för ditt typ svar Thorsten!

Tack för ditt svar Rosa!

2. Profilbild för Simon
    Simon

1 Tim 6:10 Kärleken till pengar är roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.

Tack för ditt svar Simon. Du kör efter dina egna regler du!

3. Profilbild för Alma-Lena

Ja, det här var ju lättare; Jesus driver månglarna ur templet. Borde vara ständigt aktuellt, men det är väl snarare månglandet, knappast utdrivandet som är aktuellt ännu.

Tack för ditt svar Alma-Lena!

4. Profilbild för Rebella

Hårdhänt typ, den där Jesus. Välter bord och viftar med piska i luften som värste sadomasochisten. Stämmer dåligt med den där föreställningen som folk har av Jesus som ickevåldsförespråkare, alltid vända andra kinden till osv. ”Jesus rensar templet”-händelsen stämmer öht väldigt dåligt in med resten av berättelsen. (Med reservation för att jag inte är bibelsprängd men evangeliernas huvuddrag, och framför allt hur det brukar pratas om dem, råkar man ju på ändå)

Om Jesus är fullständigt Gud och fullständigt människas, varför skulle Gud gå omkring och välta bord? Känns som en smula futtig metod för Gud. Om Gud ogillar hur templet har utvecklats är det ju bara att låta lite murar rämna eller en blixt slå ner eller så. Människan Jesus kan väl inte löpa amok utan att Gud i honom sätter stopp.

För Reza Aslan (som ju inte är kristen) handlar bordvältandet etc. om romarna och om hur templet och prästerskapet samarbetade med romarna. På förgården växlade man de romerska mynten till en ”ren” judisk valuta som man kunde handla offerdjur för. Pengaväxlarna kan då ses som en symbol för det romerska samarbetet. Uppträdandet i templets förgård är för Aslan en upprorshandling, och den som Jesus avrättades för.

Det låter så dumt, så meningslöst. Om man hinner göra en upprorshandling innan man blir gripen finns väl nåt annat som får mer effekt? Jesus i Reza Aslans version verkar inte så smart. Eller, om syftet är att betona att judarna ska lämna templet för templet är inte längre rent, styrt av romar-samarbetare som det är. Uhm. Nåja, Aslans horisont är den sekuläre historikerns (han tror på Gud, men angrepssättet är sekulärt).

Jag minns att Morton Narrowe talade även tempelrensningen och var missnöjd med hur kristna utlade den. Det kanske bär spår av dåliga bilder av giriga judiska affärsmän eller så. Då menade direktorn för bibelsällskapet att det finns en historisk förebild, typ i mackabeerupproret eller så (som jag har väldigt dålig koll på) som också rensat templet och att detta att Jesus gör det kan tolkas som ett kännetecken på messias, att messias ska stå för en ny tid i förhållandet till Gud och då innefattas templet. Så när Jesus röjde så kan det ha tagits som en identitetsförklaring om att han menade sig vara messias. En tanke jag inte kan utvärdera särskilt mycket men som är intressant.

1. Profilbild för Rebella

Hmmm

Att rensa templet från influenser av utrikisk överhöghet. Visst verkar det finnas paralleller. Med mackabéerupproret i minne kan det ha funnits en förväntan att Messias skulle göra just det. I så fall tycker jag ändå att Jesus-varianten är ganska billig, möjligen en ren symbolhandling.

Morton Narrowe låter som att han vore intressant att lyssna på någon gång. Nu pratar han väl inte om såna här saker förutom när kyrkor bjuder in honom.

Vem är/var direktorn för bibelsällskapet?

Narrowe var otroligt intressant men det kanske var ett unikt tillfälle att lyssna på honom. Direktorn för bibelsällskapet heter Mikael Winninge och står också för en spännande kombination av stor bibelkunskap och personlig fromhet så vitt jag kunde se.

1. Profilbild för Rebella

Jag har för mig att jag sett stockholmskyrkor som bjuder in honom för diverse föredrag och så. Narrowe verkar vara den man främst vänder sig till där, antagligen för att han är intresserad av religionsdialog. Nu ska vi se, född 1932. Drygt 80. Kan hålla på med föredrag och sånt ett bra tag till, eller inte.