Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Kristi återkomst är ingen återkomst

Apokalypsens ryttare och Jesus vid tidens slut. Många gånger ser vi det ungefär som att det gröna slemmet ska komma och utrota allt?

Apokalypsens ryttare och Jesus vid tidens slut. Många gånger ser vi det ungefär som att det gröna slemmet ska komma och utrota allt?

På söndag är det domsöndagen, den sista söndagen i kyrkoåret. Den ska helt logiskt påminna oss om tidens slut och dagen då Guds seger över ondska och död ska förverkligas slutgiltigt.

Ofta så talar vi om detta som ”Kristi återkomst” men det finns ett stort problem med det uttrycket som jag ser det. Talar vi om Jesu återkomst så antyder det att han är borta nu. Som att alltsedan Jesu lärjungar vilset stod och tittade mot skyn vid himmelsfärden så har de haft att klara sig själva bäst de kunnat och bara leva på löftet om att han en dag ska återvända.

Många av oss har säkert haft en sådan tolkning av det som står med oss omedvetet. Jag vet att jag har det. Men det får vi nog sluta med för det går inte ihop med evangeliernas synsätt. Där försvinner visserligen Jesus från dem som vanlig, synlig människa men då blir han istället närvarande i världen genom den heliga Anden, Kristi Ande. Istället för att finnas ingenstans eller långt borta finns Kristus överallt genom den heliga Anden.

Det andra jag tycker man kan stöta på ibland är idén att Kristus plötsligt ska ha en helt annan personlighet vid sin ”återkomst”. Som att den förste Jesus är den snälle Jesus och nu får vi se den tuffe hämnaren Jesus till slut. det vore väldigt märkligt om det är så. Kom inte Jesus för att visa oss hurdan Gud är? Bluffade han i så fall första gången för att vi ska tro han tycker om att förlåta och sånt? Visst är det rimligare att tänka som det står i bibeln att Jesus är densamme igår, idag och i all evighet?

Kommentarer

22 svar till ”Kristi återkomst är ingen återkomst”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    En trösterik vers från den svenske skalden Lasse Lucidor. ”Men den trösten jag ej glömmer, att min broder Jesus dömer.”

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Är det där till och med i psalmboken?

        1. Profilbild för Rebella

          Iofs finns den även i den moderna psalmboken, men här kan man ladda ner ”Den gamla psalmboken” i pdf. Ett urval av psalmer ur äldre psalmböcker. N:o 406 i 1695 års psalmbok.

          https://web.archive.org/web/20100308092759/http://www.svenskaakademien.se/web/Den_gamla_psalmboken.aspx
          s. 114

          Se, därifrån kommer Lucidor-citatet ”Dygden har jag platt försummat”! som blev titel till någon bok om honom.

          Någon sade att moderna psalmer så ofta är skrivna i första person: mycket jag och oss. Lucidor är i så fall en synnerligen modern psalmförfattare. Jag medger att jag är skeptisk till att språkligt modernisera Lucidor, men vill man använda som psalm måste man väl. Stavningen är dock idé att modernisera, annars förstår man knappt nåt. Som här, ”Sorg-tröstande liksång”.
          http://runeberg.org/svsf/10/0210.html

          Inspelning av ett par verser (med modern tonsättning, vad Lucidor själv använde för melodi vet man inte)
          https://www.youtube.com/watch?v=wsOm2fuZ0PI
          Ursäkta en Lucidor-nörd, jag går i spinn på honom.

          1. Profilbild för Tomas Jarvid

            Kul fil att ladda ner! Lucidor var sannerligen en riktig personlighet, och till det alltså psalmförfattare.

          2. Profilbild för Tomas Jarvid

            Kul att man kan ladda ner den!

  2. Profilbild för Alma-Lena

    Så sant och angeläget! Alltför många har alltid för länge trott att Jesus är farlig på världens sätt att han är en våldsam hämnare vid sin stora dom. Alltför många har glömt att det är en tröst att det är vår broder Jesus som dömer och ingen galen, blodtörstig diktator. Alltför många har levt i skräck för att Jesus, när han ska besegra ondskan och döden till slut, gör det för att få plåga sina barn i en evighet när de gamla fienderna synden , Satan och döden inte kan göra det längre.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Tack för medhåll!

  3. Profilbild för Rebella

    Nu har du en rubrik ”Senaste kommentarerna” i vänstermarginalen men under det är det tomt. Weird. Man brukar kunna ställa in hur många kommentarer som ska visas – står det på noll?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Ja det är väldigt konstigt. Jobbar på det men det ingår såna där konstiga koder som jag inte helt förstår.

      1. Profilbild för Rebella

        Koder? Låter som att er portal verkligen är überjobbig och närmast kräver professionell handläggning.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Bra att ha nåt att skylla på i alla fall. Alltid nåt.

        2. Profilbild för Simon
          Simon

          …eller handpåläggning.

          1. Profilbild för Tomas Jarvid

            Eller nån som kan tolka tungotal kanske kan gå?

          2. Profilbild för Rebella

            Jo, menade handpåläggning. Skrev fel.

            Haha Tomas, det är koderna som är tungotalet! SvK har gått och skaffat sig en helt evangelikal bloggportal 😛

  4. Profilbild för Torsten Lundborg
    Torsten Lundborg

    Jag hoppas och TROR att det är som du säger

  5. Profilbild för Alma-Lena

    Läste att IS jobbar utifrån Jesus som hämnande våldsman och påskyndar hans andra tillkommelse genom att skapa kaos på jorden.http://www.dagen.se/jesus-%C3%A4r-en-viktig-del-av-islamiska-statens-vision-1.436098

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Antar att Uppenbarelseboken finns med bland de kristna skrifter som tillsammans med GT lade basen till islam.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det vet jag inget om men så kan det säkert vara.

  6. Profilbild för Staffan

    Det stämmer att Jesus alltid är med oss i anden, så profetian om Jesu återkomst syftar ju givetvis på Hans återkomst som människa. Han lovade Själv att Han skulle komma tillbaka, så om man tror på Honom så bör man väl inte förneka det löftet? Och naturligtvis har Jesus alltid samma personlighet även när Han kommer en andra eller tredje gång, betyder det att Han inte skulle döma när Han kommer en tredje gång? En fader är kärleksfull mot sina barn, men inte ”snäll” mot dem som gör hans barn illa. Det är ingen motsägelse i det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.