Luthers kritik mot kyrkan

DSC_0784

Luther i duell mot en kardinal i rött. Allt hade kanske varit helt annorlunda om de tagit kritiken på allvar istället för att dra blankt?

Äntligen dags igen för en ny del i serien ”Luthers liv”. Serien där vi med playmobilluthers hjälp lär oss lite inför reformationsjubileet 2017. Någon kanske reagerar på rubriken ”Luthers kritik av kyrkan” och tycker det borde stå ”katolska kyrkan” istället. Men grejen är ju att det bara fanns en kyrkan (i väst i alla fall) på den tiden. Ingen kunde veta vad det skulle bli av det utan Luther kritiserade den kyrka han själv var en del av.

DSC_0761

Luther med en ”rosenkrans”, ett populärt bönehjälpmedel.

Det här är inte heltäckande på något sätt men jag skriver utifrån de bilder jag lyckats få till så blir det nog rätt bra. Ovan ser vi Luther med ett radband. Luther var förstås för att be till Gud men alla missbruk som gick ut på att försöka skaffa sig andliga meriter genom att rabbla böner var han starkt emot.

DSC_0781Martin Luther var ju munk när alla dramatiska händelser kring honom drog igång. Sen lämnade han munklivet och klostren stängdes i protestantiska områden. Här förklarar Luther fördelen med att inte behöva köra med tonsur på huvudet längre för en rakad franciskan. Det Luther framförallt hade emot kloster var tanken på att präster eller ordensfolk stod närmare Gud än andra och var ”andliga”.

DSC_0789

Inte vet jag om man körde med att piska sig i Luthers augustinerkloster men det är i alla fall helt klart något han var emot senare. Botgöring för att få en nådig Gud fungerar inte, Gud förlåter nådigt alla syndare ändå.

DSC_0803

Här pratar Luther återigen förstånd med en munk och förklarar att alla de här relikerna (st Olavs yxa, st Gandalfs käpp, sta Barbaras barnvagn, st Viktors vattenkanna, st Urbans utombordare och så vidare) förmodligen är fejk och i vilket fall inte har något värde genom att kunna vara till hjälp med andlig kraft. Reliktänkandet försvann där protestantismen drog fram och relikerna förstördes också (alla reliker? Nej en liten relik i Götene…). Lustigt nog var en av Luthers beskyddare en av världens största reliksamlare, en samling som kom att sjunka mycket i värde får man säga.

DSC_0813

Här står playmobilluther i ett par gula dykarskor med tyngder i. Den bilden får stå för ett av de coola citat som tillskrivs Luther. När han vid riksdagen i Worms 1521 uppmanades att ta tillbaka allt han sagt och rädda sitt skinn så fällde han (kanske) orden ”Här står jag och kan inte annat”.

DSC_0901

Slutligen denna bild. Det är välkänt att en del av Luthers 95 teser var mot handeln med avlat. Tanken med avlat var att Kyrkan kunde ha del av helgonens och Jesus ”överflöd av förtjänst” inför Gud och fördela detta vidare. Man kunde inte direkt klara sig ur helvetet men man kunde förkorta tiden i skärselden för sig och släktingar genom att göra goda handlingar som motiverade att man fick ”avlat” av kyrkan. För en pilgrimsfärd till exempel. Det här spårade ur alldeles på 1500talet eftersom påven behövde så mycket pengar till bygget av Peterskyrkan i Rom att en del tog alla chanser att få in pengar, till exempel genom att sälja avlat för pengar. Här ser vi en kritisk Luther som ser mot en kyrka byggd med pengar som grund. Enligt Luther fanns det ingen skärseld alls och helgon kunde omöjligt komma på plus inför Gud heller. Inför Gud är vi alla benådade syndare.

Det var allt för idag. Vad tycks?