Överlåtelsebön i advent

Gudspärlan. Gud, var min ende Gud.

Idag har jag rätt bråttom och mycket att göra men såhär i ottan har jag ändå lyckats lägga upp en fredagsbön. En som jag själv känner igen från st Ansgars studentkyrka i Uppsala. Vacker och ganska kärv. En ”överlåtelsebön” som det heter. Den är ur bönboken tradition och liv (nummer 832). Låt oss be.

Kom du mitt ljus, och upplys mitt mörker, kom du mitt liv och lös mig ur döden, kom du min läkare och hela mina sår, kom du flamma av gudomlig kärlek, bränn upp mina synders törnen och rena mitt hjärta med din kärlekseld. Kom, du min Konung, intag din tron i mitt hjärta och härska över mig, ty du ensam är min Herre och min Konung. Amen