Grimsås kyrka i bild

DSC_0714

Nya klockor ringer bäst? Det är rejäl volym på kyrkklockan i Grimsås. Idag vill jag visa lite bilder från ännu en kyrka i min församling. Som du ser är den relativt ny. Tror mig veta att den invigdes 1970.

DSC_0715

Kyrktornet är långt ifrån det högsta tornet i Grimsås. Det här hör till kabelfabriken (IKO i folkmun även om det inte längre heter så. IKO är förstås den stora arbetsplatsen i Grimsås och har dessutom varit väldigt generösa med att stötta föreningar och annat. Kyrkan är så vitt jag förstått helt och hållet bygd av IKO.

DSC_0716

Så här såg kyrkan ut på söndagen efter jul då snön precis kommit.  Nu går vi in.

DSC_0703

Framme på korväggen ser vi den uppståndne Kristus i sin mandorla (helfigursgloria). Helt i glas och påfallande mörk i hyn. Det väcker många tankar i mig nu när många nya flyktingar kommer till trakten. Jesu vita kläder är egentligen ett fönster mot den vita väggen, och mot framtidens väderstreck öster, vilket man också kan meditera över innebörden av.

DSC_0707

Så här ser det ut i koret i sin helhet. Det är en liten kyrka och väldigt praktisk att vara i eftersom det också finns samlingssal och kök i samma hus.

DSC_0710

Längs väggen i kyrkan finns de fyra evangelisternas symboler. Jag tror de är gjorda av en lokal slöjdare. Här är Matteus symbol.

DSC_0711

Och här är Lukas oxe.

DSC_0701

Predikstolen är i betong och är prydd med denna ovanliga bild. Ett riktigt korsord får man säga.  Det är två ord på grekiska som satts ihop. Uppifrån och ner står det ”fos” = ljus och horisontellt står det ”zoe” = liv. Båda är ord som förknippas med Jesus i prologen till johannesevangeliet.

DSC_0713

Sista kortet föreställer dopfunten i närbild. En fyrkantig betongfunt med Kristusmonogram och två fiskar. Fiskar föds som bekant i vattnet (som dopet) och får förbli i vattnet för att leva (stanna hos Jesus).

Har du varit i Grimsås kyrka? Eller vill kommentera på något sätt? Skriv en kommentar!