9 blandade tankar på söndagen

Ett plan som tankar under färd (tror jag i alla fall. En bra bild av Jesu ord om det levande vattnet från den helige Anden?

1, Jag har visst glömt nämna här i flera veckor att jag ju också har varit och sett nya star-wars. Eller har jag nämnt det? Hur som helst så var det stort att jag inte alls blev så besviken som jag hade räknat med efter de förra filmerna. Visst att det är lite konstiga hopp i handlingen men det hör nog till genren. Störst av allt är att jag faktiskt var på en riktig bio och ute utan barnen.

2, Idag är det andra söndagen efter trettondagen. Jag leder mässa i Ljungsarps kyrka 9 och en gudstjänst klockan 11 i Dalstorp. Där kommer kyrkoherden predika så då är det rätt lugnt för mig. I det längsta trodde jag inte vi hade någon kantor med oss så jag har varit beredd på att leka musiker men det ska jag också få slippa och det är väldigt skönt.

3, Söndagens tema är ”Livets källa”. Jesus möter den samariska kvinnan vid Sykars brunn och det är en berättelse av nästan outtömligt djup. Svårt att göra rättvisa. Hur som helst säger Jesus att han är den som ger oss livets vatten, oavsett hur livet i övrigt ser ut.

4, I gammaltestamentliga läsningen finns några korta ord jag älskar högt i all sin enkelhet:

Kom, alla ni som törstar,
kom hit och få vatten,
kom, även om ni inte har pengar!
5, I morgon måndag ska jag ta över svenska kyrkans ambulerande prästkonto på twitter för en vecka. @delatrodelaliv. Där ska jag vara mig själv fast på ett bra sätt och föra goda samtal. Vad kan gå fel?
6, Nu har det varit vinter i flera veckor och snö och allt. Värt att glädja sig åt.
7, I veckan har det också kommit upp på nyheterna att präst är Sveriges farligaste yrke. I alla fall om man är kvinna. Som man låg det på tredje plats. Risken är förstås främst att man arbetar sönder sig. Präst är ett väldigt fritt och bra arbete på många sätt men det kan förstås ha sina baksidor också.
8, Jag har fått beröm för min blogg i veckan. Det är alltid roligt. Och kul att just du läser just nu,
9, Jag läser en tramsig kåseribok om läkare och sjukhus. Känns att den har några år på nacken. Rätt avkopplande ändå att läsa något som inte alls kommer resultera i bloggposter och sånt.
Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!