Hulareds kyrka i bild

DSC_0587

Här är en fotobloggpost om ännu en av kyrkorna i Dalstorps församling där jag arbetar. Hulareds kyrka. När jag åkte runt med min företrädare Jösta och tittade på kyrkor och kom fram till denna kyrka frågade han hur gammal jag trodde den var. Jag gissade på 1200-talet. Rätt svar är ca 1920…

DSC_0580

Det har förstås funnits kyrka sedan länge på platsen men ett tag stod den och förföll och till slut eldhärjades resten 1906. Det är nu en vacker liten kyrka i klassisk stil.

DSC_0581

Den lilla utbyggnaden är ingen absid utan sakristian som ligger bakom altaret. Som ni ser är bilderna från tidigare i höstas, nu är det betydligt snöigare här.

DSC_0586

En ovanlig sak med kyrkogården är att det precis intill finns en privat kyrkogård avsedd för en herrgård i närheten. Nu går vi in.

DSC_0588

Den lila färgen antyder att jag tog bilderna under adventstiden. Så här ser det ut i prästens krypin.

DSC_0590

Och så här ser det ut i koret. Det är en kyrka med vackra färger i varma toner.

DSC_0591

Alldeles i prästens blickfång framme vid altaret finns en lärjunge som sover när Jesus har ångest i Getsemane. Det kan man meditera över.

DSC_0589

Dopfunten har ett vackert lock. Återigen vackra färger och former.

DSC_0592

Detalj från predikstolen. IHS är en beteckning på Jesus. Antingen kan det läsas ut IHSUS (typ Jesus fast med ett misslyckat försök här att överföra grekiska bokstäver till svenska. Eller som en förkortning av Iesus Hominem Salvator, Jesus människornas frälsare.

DSC_0593

Och till slut en bild från längst bak i kyrkan. Större är den inte. Vid en renovering tog man bort några bänkar för att få plats med toalett och annat bra. Notera den obligatoriska golvklockan.

Har du varit i Hulared? Skriv gärna en kommentar om det!