Nittorps kyrka i bild

DSC_0901

Jag har fotograferat ännu en av våra kyrkor i Dalstorps församling. I vacker vinterskrud till på köpet. Detta är Nittorps kyrka, rätt så mitt emellan Ulricehamn och Tranemo. Det är en stor kyrka, byggd 1847 och det berättas att ekonomiska som vi ofta är i den här landsändan så bidrog folket i socknen med många lass och dagsverken för att bygga sin kyrka utan allt för stor kontantinsats.

DSC_0924

Storklockan där uppe i tornet är betydligt äldre än kyrkan, från 1523, och den är extra intressant för denna bloggs läsare eftersom den är prydd med ett vallfartsmärke föreställande st Olof. Från den sista tiden innan reformationen satte igång och så småningom avbröt pilgrimsvandrandet i vårt land. Nu går vi in.

DSC_0915

Här ser  vi vaktmästaren Ulf som dammsuger i kyrkan. Alltid välskötta kyrkor.

DSC_0907 (2)

Altaruppsatsen är imponerande. En jättelik altartavla.

DSC_0908

Jesus på förklaringsberget, omgiven av Mose och Elia.

DSC_0909

Lärjungarna tittar på, rädda men lyckliga.

DSC_0906

På sidoaltaret ser vi lammet med segerfanan och boken med de sju sigillen från uppenbarelseboken.

DSC_0905

Och strax intill står den vackra dopfunten.

DSC_0913

Några vackra detaljer från korfönstren. Nattvardskalk och oblat och en duva på väg ner för den Heliga Anden.

DSC_0916

Predikstolen ska enligt uppgift ha funnits redan i den förra kyrkan som låg en bit från den nuvarande. Här ser vi duvan igen.

DSC_0914

Och så slutar vi rundturen med denna bild på en präst som delar ut nattvard, kanske till en konfirmand?