Om Jesu kvinnliga lärjungar

Jag tror att den här bilden föreställer författaren Elin Wägner med en JÄTTESTOR mängd namn som samlats in i namninsamling för kvinnlig rösträtt.

På slutet av evangelietexten från i söndags kom det här korta stycket:

”Därefter vandrade han från stad till stad och från by till by och förkunnade budskapet om Guds rike. Med honom följde de tolv och några kvinnor som hade blivit botade från onda andar och från sjukdomar: Maria, hon från Magdala, som sju demoner hade farit ut ur,  Johanna, hustru till Herodes förvaltare Kusas, Susanna och många andra, som alla hjälpte dem med sina tillgångar.” Luk 8:1-3

Detta kom dessutom direkt efter berättelsen om hur Jesus gör en kvinna (”synderska” dessutom) till förebild snarare än farisén Simon.

Vid sidan av de 12 få vi här alltså höra om åtminstone tre kvinnliga lärjungar. Sådana här små upplysningar är väldigt fantasieggande. Varför står det här med?

Först kan jag säga att det inte är enda gången som kvinnor får utrymme i lukasevangeliet, Alla evangelisterna har sina favoritämnen som de gärna tar med så mycket de kan om och för Lukas del så lyfter han gärna fram hur Jesus omger sig med kvinnor och andra svaga grupper i samhället.

Det här är egentligen bara lite skrap på ytan men jag tänker på två saker kring denna text.

Det första är att det nog var väldigt ovanligt att kringvandrande rabbiner hade kvinnliga lärjungar med sig. Dessutom står det att de hjälper till med sina tillgångar. De har alltså en ganska god ställning i gruppen. De har resurser som de andra har glädje av. Tillsammans med andra bibelställen stärker det bilden av att Jesus hade ett ovanligt förhållningssätt till kvinnor. Han talar med dem och räknar med dem. Jesus feministen om du så vill.

Det andra är att det är intressant att fundera på själva namnen. Det här är personer som får sina namn omnämnda. Betyder det att de senare var välkända i den nygrundade kyrkan? Sättet som de beskrivs verkar antyda att de var välkända. Låt gärna tankarna vandra vidare kring vad de kan ha varit för personer. Ett kort omnämnande i ett evangelium som pekar mot en hel livsberättelse som nu är helt omöjlig för oss att veta mer om. Men fantasin kan förstås försöka fylla i bilden.

Vad tänker du om kvinnorna i evangelierna? Skriv gärna en rad eller två, jag är idel öra!