Anton gästbloggar om kristendomens spår

Gravar påminner också om vår kristna kultur.

Idag kan jag presentera ännu en gästbloggare. Anton Johansson är trogen läsare av bloggen och har nu hört av sig med en gästbloggpost. Här skriver han om kristendomens spår i dagens Sverige. Läs och kommentera gärna. Ordet till Anton.

Kristendomens spår i dagens Sverige

Att Sverige har varit och idag till stor del fortfarande är ett land som har både kristna grunder och värderingar är det ingen som kan ifrågasätta. Att vår tro har stagnerat på senare tid finns det många förklaringar till. Folk väljer att tro på forskare som framhäver evolutionsteorin. Att vi gått från fattiga till rika under 1900-talet är också en faktor, precis som en annan är att vi har varit neutrala i olika krig. Trots detta så går vi fortfarande regelbundet i kyrkan och intresserar oss för kristendom eftersom det är en stor del av vår historia. Jag tänkte gå igenom på vilka sätt vi kan koppla vårt samhälle idag ihop med religionen som en gång var så väldigt viktigt för Sverige.

De flesta är pålästa om historien. Erik Segersäll blev den första kungen som döptes, men det var hans efterträdare Olof Skötkonung som verkligen införde kristendomen i landet. Detta sker runt 1000-talet. Sedan dess så har vi levt efter den kristna tron, dock har intresset runt kristendomen gått ned det senaste decenniet. Anledningarna till detta är flera, men en vital del hör till att vi inte haft några krig under dessa år. Om man blickar västerut mot Norge så kan man konstatera att det norska folket är mer kristna än vi svenskar. Norge blev ockuperat under andra världskriget och när terrorattacken på Utøya skedde så var domkyrkan i Oslo öppen dygnet runt för att folk skulle kunna gå in där och få känna lugn och frid. Någonting liknande skedde knappast i Sverige när vi exempelvis utsattes för skolmorden i Trollhättan.  Många vänder sig till religionen med böner i svåra tider, därför bad man mer i det fattiga Sverige för hundra år sedan. I och med uteblivna större kriser sedan dess så har många helt enkelt släppt både tro och tradition på grund av detta.

Detta är alltså varför Sverige idag rent generellt sett är mindre troende. Men vi har fortfarande rätt så starka kristna värdegrunder i sättet vi lever på. Detta kan man idag se många exempel på. Om vi börjar simpelt så förknippas Sverige självklart med den vackra svenska flaggan, där det gula korset står för solen och den blåa färgen för vårt vatten. Men varför just ett kors då? Det är faktiskt det kristna korset som sitter på flaggan. Det sägs att Erik den helige på 1100-talet fick tecken från Gud själv när han blickade upp mot en blå himmel och såg ett gult kors som skapades av solen.

Någonting annat som inte folk direkt tänker på är våra uttryck som vi använder. Jag ska ge några exempel. Lite fula ord som helvete, satan, jävla osv härstämmar naturligt från kristendomen. Vidskepelse går hand i hand med religionen också, tillsammas med andra uttryck som för guds skull, men herregud och gudars skymning. Korståg är ett ord vi likställer med krig eller konflikt mot någonting, och korstågen var från början religiösa fälttåg som först fanns för ca 1000 år sedan. När du är ute och kör på vägarna och någon gör en idiotisk sväng som gör så att det nästan blir en krock, då kanske du muttrar ”söndagsbilist” för dig själv. Söndagsbilist menar man är någon som enbart är ute och kör på söndagar, och inte kan hantera den riktiga trafiken. Troligtvis härstammar detta ord från att folk som vanligtvis inte körde bil kanske var tvungna att göra det när man åkte till kyrkan på söndagar, den traditionella vilodagen.

På tal om vilodagen så är det inte bara vi svenskar som anser att söndagen ska vara en lugn dag. Runt om i Europa är det mycket vanligare att näst intill hela städer har stängt på söndagar, då man ska vila den sjunde dagen precis som Gud gjorde den veckan som han skapade jorden. Återigen kan vi ta Norge som ett exempel, där hela landet egentligen stänger på veckans sista dag enligt lag. Alla våra helgdagar är lätta att ta för givet, men dem finns ju faktiskt alla till eftersom att vi har varit kristna genom historien. Påsk, jul, midsommar och Kristi himmelsfärd är exempel på högtider som enligt svensk lag ger oss rätt att vara lediga.

För att sammanfatta det så tror jag att det är lätt att glömma bort hur kristet vårt samhälle egentligen är. Vi fördömer till exempel spelande eftersom det ifrågasätts i bibeln. Vi har kristna skolor som många barn går på, samtidigt som de flesta vuxna par väljer sig att gifta sig och ha ett storslaget bröllop med en kristen präst som viger dem. Vi är uppvuxna med denna religion och det är en viktig del av vår historia. För mig och många andra är det väldigt viktigt att vi håller hårt i våra traditioner, det som vi kan identifiera oss med. Skulle kristendomen försvinna helt ur Sverige så skulle ingen känna igen vårt land. Därför är det bra när skolor fortfarande har avslutningar i kyrkor, eller att kyrkan erbjuder barntimmar för de yngre. Det är värt att värna om.

TILLÄGG!  Anton hälsar att han startat en nyhetssida om USA på http://usaportalen.se/ så kolla gärna in den och läs vad han skriver där. /Tomas