Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Kyrkan och företagen i sociala medier

DSC_0116

Eftersom jag ju använder mig en hel del av sociala medier i kyrkans tjänst så faller det sig naturligt att jag hela tiden läser på för att lära mig använda kanalerna bättre. Jag hittade den här boken på biblioteket i Ulricehamn, ”#BliDigitaltSmart” hette den. Nu har jag också läst den och funderat lite på vad vi i kyrkan kan ta med oss från den.

Boken går en efter en igenom de största sociala kanalerna, såsom Facebook, twitter, Youtube och så vidare och deras respektive förutsättningar och vad man måste tänka på för att nå framgång där. Det mesta var nog sådant jag redan snappat upp här och där under åren men det fanns en del nytt också förstås. Jag ska inte gå vidare in på det konkreta innehållet i boken utan snarare frågan:

Vad vill Kyrkan uppnå med sociala medier?

”Konvertering” är medieordet för det man vill uppnå när människor kommer till ens hemsida. Att de ska köpa något, ladda ner något, gilla något, prenumerera på något etc. Ordet sätter fingret på frågan om vad vi vill att det vi gör på internet ska leda till.

Den luriga frågan för mig är förstås på vilket sätt Kyrkan kan tänka som företagen på sociala medier och var det skiljer sig åt. För det mesta vill vi ju inte sälja något? Det skulle i så fall vara sälja in evangeliet då.

Likheterna är dock stora. Företagen håller som bäst på att lära sig att vi i mångt och mycket mentalt sållar bort ”säljiga” reklamgrejer. Vi låter inte lura oss så lätt. Istället handlar social medier mer om att odla relationer och engagemang.

Jag har talat en del med en internetvän som säger att hans församling fått mer gudstjänstfirare sedan de började lägga ut mer material på Facebook. Detta som en följd av att de visar mycket bilder just från sina gudstjänster. Det är ju roligt både för den som brukar gå i gudstjänst ofta och för den som gör det mer sällan men känner varmt för sin församling. Och den som aldrig går dit får i alla fall en positiv bild av hur det skulle vara att gå dit. Men poängen är att det inte räcker att bara lägga ut gudstjänsttider och snygga planscher (tror jag i alla fall) och information. Det krävs ett innehåll som kan engagera och främja relationen till gudstjänstgemenskapen i fråga.

Jag startade nyligen en facebooksida för Dalstorps församling och tänker just nu att precis som man håller kontakten med gamla vänner och ser vad som händer i deras liv (och stärker vänrelationen även om man inte ses så ofta) så kan relationen till församlingen stärkas om man märker av den i sitt flöde då och då så att man har anledning att tänka på den lite oftare. Man blir mer engagerad. Relaterar till den oftare än man annars skulle göra. Den blir en viktigare del i ens vardagsliv (vare sig man brukar vara med i alla som händer i församlingen eller mer sällan).

Nu ska jag inte skriva längre. Du kan vända dig till grannen nu och diskutera kort om vad det är vi vill med de sociala medierna i kyrkan. På kort sikt och på lång sikt. Eller skriv en kommentar. Jag är idel öra.

Kommentarer

11 svar till ”Kyrkan och företagen i sociala medier”

  1. Profilbild för Lena P

    Jag tror precis som du att man genom att ens församling dyker upp i facebookflödet kan känna att banden till församlingen stärks. Man ser att det är en levande församling, och det kan stärka ens längtan efter att tillhöra gemenskapen.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det känns alltid som att jag är på rätt spår när du håller med Lena!

  2. Profilbild för Kenneth Landelius
    Kenneth Landelius

    Mkt bra.
    Glad Påsk!
    Mvh
    Kenneth L
    Stockholm Inside

  3. Profilbild för Bengt Larsson

    Intressant det du skriver!
    Många artister sade ju tidigare att syns man inte i TV, så finns man inte.
    Jag skulle tro att det gäller detsamma med de sociala medierna, syns man inte finns man inte. Men att du bara syns räcker inte, utan du måste också försöka få en interaktion, en dialog med församlingen och andra.
    Att fotografera en kyrka med mycket folk kan ju vara intressant, men om sedan alla vill visa att de går i kyrkan är ju inte säkert. Då kanske man måste gå upp på läktaren och ta en bild på prästen i ett intressant ögonblick och ha en förhoppning att alla tittar framåt i det ögonblicket, så man inte behöver retuschera bilden för mycket efteråt. Sedan gäller det att hitta vad som engagerar folk mest, där de trycker gillar eller kommenterar.
    Gillar jag och kommenterar, så ser ju mina vänner detta och det väcker förhoppningsvis intressen hos dem, och sedan går vidare.

    Tittar jag på denna blogg, så saknar jag mycket två viktiga funktioner och det ena är en gilla knapp, som visar att jag engagerat mig utan behöva kommentera.
    Och sedan en möjlighet att klicka i en ruta att jag får ett mail, när någon ytterligare har kommenterad ett inlägg som jag vill följa.

    Likheten med kyrkan och företag eller varför inte oss bloggare är ju att sälja in en produkt, ett budskap. Vi vill ju skapa ett engagemang för det vi vill nå ut med, oavsett vad.

    I går hade grannförsamlingen ett påskspel för skolan, och jag var tillfrågad att vara med. Tyvärr kunde jag inte med hänvisning att det var min jobbarvecka.

    Nu finns en massa bilder på deras FB-sida: https://www.facebook.com/svenskakyrkanilillaedet/

    Om man nu tittar på bilderna därifrån så är det bara de medverkandes ansikte som syns. Om nu något barn som är med på bild, ser sig själv (bakifrån) ser sig självt, WoW jag är med på bild. och talar om det för en kompis som berättare det vidare, då har jag skapat ett engagemang.

    Du får mycket gärna hör av dig, käre bloggare, och diskutera detta vidare.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag uppskattar vårt pågående samtal om detta mycket Bengt!

  4. Profilbild för Rebellas andra

    Konvertering var ju ett… uhm. I sammanhanget laddat ord. Hajar att det är en annan betydelse som avses.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jo, det är ju lite annat än annars i kyrkans värld 🙂

  5. Profilbild för Rebellas andra

    Texten handlar mest om såna sociala medier som Facebook etc. Bloggen ingår väl per definition också i den gruppen. Så vad vill du med den, Tomas?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Bloggen är ju absolut ett socialt medium. Det är lite lättare att tänka kring församlingssidor och sådant tycker jag eftersom det är lättare att få ihop med de vanliga tankarna kring kyrka och församling och så. När det gäller bloggen så är den ju trots allt min personliga. Hmm. Det får bli uppföljarbloggpost på det nån dag snart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.