Att bli allt för alla men bevara sin själ

Templet i Jerusalem skövlas av romarna. Hur kan man både bjuda in och hålla heligt?

Jag tycker jag ofta får anledning att tänka på något Paulus skrev:

”Allt har jag blivit för alla, för att åtminstone rädda några”

Det är mycket vackra ord. Väl värda att leva efter och inspireras av. Paulus sätter sin uppgift före sin egen bekvämlighet och tjänar andra helhjärtat för evangeliets skull.

Som präst kan jag känna igen mig i att man ofta vill sträcka ut en hand, inte vara omöjlig utan bjuda till och försöka göra vad man kan för att även de som inte är så vana i kyrkan ska känna sig som hemma.

Ett citat till, som kanske egentligen inte hör ihop alls med det första men som ändå på något sätt gör det för mig, Jesus säger:

”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ”

Det finns risker med att anpassa sig för mycket efter andra människors önskemål. Man kan få oklara konturer inför både sig själv och andra. Jesusordet handlar egentligen snarare om att jaga status och ägodelar men steget mellan status och att vara omtyckt och trevlig är inte särskilt långt.

Hur gjorde Paulus för att bevara sin själ samtidigt som han var allt för alla? Det här är ett knepigt problem åtminstone för mig. Jag behöver nog återigen din hjälp här för att komma vidare i tankarna. Skriv en kommentar så tänker vi tillsammans!

9 svar till ”Att bli allt för alla men bevara sin själ”

Att anpassa sig till varje pris bottnar i att man inte vill vara till besvär och krångla till det åt andra. Men att alltid vara till lags och inte vara till besvär – det är inte att vara kristen. Vår egen mästare har snäst av lärjungar och folket när han behövde dra sig undan och ladda batterierna. Då får också vi göra detta och våga vara besvärliga, även om vi så klart bör förklara oss i vänliga ordalag.

Amen till det Thorsten!

2. Profilbild för Simon

Men Paulus kompromissade aldrig med sin djupaste botten.
    Även om han var en jude för judarna, som en hedning för hedningarna, en filosof för filosoferna, och en läderarbetare bland kollegorna, så var han alltid en kristen. Kanske hade han fler strängar på sin lyra än vissa andra, och han använde de kontaktytor han hade.
    Jag tänker att detta framför allt är exempel på att det kanske är lättare att höra evangeliet från någon man känner på fler sätt än ”den som berättar om Jesus”.
    Sen finns det väl exempel på att Paulus insåg att människorna helt enkelt inte ville lyssna, och då la han inte mer energi på dem, men ”allt för att åtminstone vinna några”.

Vår situation nu är ju väldigt annorlunda än Paulus och det är svårt att föreställa sig honom i folkkyrkosammanhang. Mycket svårt.

3. Profilbild för Lena P

Om jag kan min historia rätt så satt Paulus fängslad mycket av den tid han skrev sina brev. Jag vet inte hur fängelserna var på den tiden – de var säkert allt annat än roliga, och kanske var det just genom att hjälpa andra som han faktiskt bevarade sin själ.

Om man däremot träffar och hjälper många människor kan det kanske bli för mycket, och man måste dra sig undan. Men Paulus var ju redan isolerad.

Så kan det nog vara. Och så kan man ju fundera på hur mycket vi verkligen blir allt för alla så länge vi är oroliga för vår popularitet. Mest för vår egen skull?

1. Profilbild för Lena P

Ja, vad gäller popularitet så är det ju helt för vår egen skull. Och då blir man inte allt för alla.

4. Profilbild för Olle
    Olle

Jag tänker på att det ofta i vår tro handlar om att omfamna dikotomins spännvidd. Utan att hitta en medelväg omfattar vi båda ställningarna.

Jag tänker på resonemanget Luther för i Om en kristen människas frihet om hur en kristen är allas slav och alla underdånig, samtidigt som hon är fri från slaveri och ingen underdånig. Det är ett mönster i efterföljelse såklart. Det präglar hela Jesu tjänst och inte minst döden på korset, men för mig blir det som starkast när han tvättar lärjungarnas fötter.

Jo man får leva i spänningsfälten verkar det som. Och det är ju egentligen mer spännande så också.