Kulltorps kyrka på insidan

DSC_0256

I helgen var jag med församlingens konfirmander på läger i Kulltorp i Småland. På söndagen fick vi låna kyrkan intill lägergården för att fira vår gudstjänst och i väntan på att alla konfirmander skulle komma invällande tog jag några kort. Först här det vackert målade taket!

DSC_0254

Och så här ser det ut framme i koret. det blev inga utvändiga bilder tyvärr. Jag glömde av det i hasten. Kort på dopfunten har jag i alla fall. Den är mycket vacker!

DSC_0251

Och så fanns det ett påskbord med kvinnorna vid den tomma graven, en bit från Golgota. Fint i all sin enkelhet!

DSC_0250

Kulltorps kyrka har många små utsmyckningar och jag tog en närmare titt på några av dem. Här en ängel på läktarräcket med texten ”salighet och pris” på sitt band.

DSC_0259

Och här är Maria. Nära ängeln ovan.

DSC_0257

På predikstolen fanns det flera lustiga figurer med rekordhögt hårfäste. Troligen släkt för de hade många gemensamma drag, dock olika skäggfrisyr.

DSC_0261

Här är en till, det fanns ytterligare några.

DSC_0262

Och så en evangelist. Ovanligt nog utan någon symbol så man kunde veta vem det är. Han ser snäll ut, lite blyg kanske?

DSC_0263

Slutligen en ängel ur Uppenbarelseboken. ”Salig och helig är den som del haver uti första uppståndelsen” står det.

DSC_0253

Har du varit i Kulltorps kyrka? Skriv en rad!