8 blandade tankar på pingstdagen

16 SINAIE DON DE LA LOI & NATIVITE 2

1. Glad pingst kära läsare! Det är verkligen en fin dag det!

2. Idag går minnena till gudstjänsten för tre år sedan (förra gången jag talade över samma texter som idag) då jag skulle göra stor entré i Ova kyrka för första gången och tog ett bestämt kliv för att gå fram och inleda gudstjänsten. Sen sa det ”KLONG!” så det ekade i hela kyrkan och jag fick en stor bula av skallens möte med en av ljuskronorna (som inte hänger värst högt). Ödmjukare fortsatte jag sedan fram.

3. Bilden ovan är en härlig blandning mellan olika bibelberättelser, som det ofta är i den kristna konsten. Maria och Jesusbarnet i Mose brinnande buske, laggivningen med stentavlorna, lärjungarna som tar emot helig Ande. Allt detta hänger på något vis ihop.

4. Idag ska jag fira gudstjänst i Nittorp (11.00) och i Dalstorp (15.00) och det vore fint att fira dagen tillsammans med dig. Kommer du till Nittorp får du höra kör och instrumentalist. Kommer du till Dalstorp får du kyrkkaffe. Och så resten av gudstjänsten förstås.

5. Pingsten är en stor dag i kyrkoåret. Lärjungarna får den Heliga Anden, samma Ande som vi får lita på verkar i våra liv.

6. Jag har skrivit en del om pingsten här tidigare år så kolla gärna efter det.

7. Det har sagts att det viktigaste budet i nya testamentet är det Paulus skriver ”låt er uppfyllas av den Heliga Anden”. Det ska jag tala om i dagens predikningar.

8. Nu vet jag inget mer. Vad gör du idag? Och hur ser ditt förhållande till pingsten ut?