8 blandade tankar på söndagen

Elefant på väg in i bil.

1. Idag är dagen då jag (för ovanlighetens skull kan det kännas) återigen faktiskt ska praktisera pilgrimsvandring och inte bara snacka om det här. Jag ska vandra med i grannförsamlingens pilgrimsvandring mellan Länghem och Månstad. Och visst ska jag säga några ord längs vägen också men det känns inte särskilt betungande, jag ska nog hinna vandra själv också.

2. I den inre vandringen alltså. Det är lite som i gudstjänstlivet; det är en konst att själv hinna känna att man firar gudstjänst mitt i allt man som präst ska säga och göra.

3. Idag är det heliga trefaldighets dag. Här är en väldig massa grejer jag skrivit om treenigheten tidigare här på bloggen. Den är alltså i fokus i våra gudstjänster idag. Utöver att vandra ska jag också medverka vid musikgudstjänst i Dalstorp klockan 18 i kväll och ta chansen att tala lite där om Mose och den brinnande busken. Såna texter blir man glad när man får tala om.

4. Bilden ovan får vara en illustration på hur det är att försöka få ihop treenighetsläran i huvudet. Det är svårt att ta in för våra hjärnor.

5. Å andra sidan behöver man inte förstå allt.

6. Jag och min fru ska framföra ett musikprogram igen på onsdag. Nu har vi kommit på att det är dags att börja öva och sånt. Jag läste nånstans att det kan vara ett kännetecken på hög kreativitet att skjuta upp saker till sista stund. Jag får hålla fast vid det.

7. I går besteg vi en utsiktskulle i Marbäck. Inga stora friluftsäventyr men det finns alltid många nya platser att komma till.

8. Nu vet jag inget mer. Vad gör du idag?