9 blandade tankar på söndagen

Tänker på något sätt att den här bilden föreställer en konfirmandgrupp som ska upptäcka Vägen?

1. Idag är det min prästvigningsdag. I alla fall om man räknar efter kyrkoåret istället för efter kalenderåret. Den första söndagen efter trefaldighet för 6 år sedan blev jag präst. Fast då var det den 13e juni.

2. Idag är det konfirmation i Dalstorp. Igår var det genrep och idag är det dags på riktigt. Passar ju bra till dagens tema också: ”vårt dop”. Fast det blir ju lite annorlunda med textläsningar och sånt när det är konfirmation.

3. Jag ska hålla tal till konfirmanderna utifrån kanotpaddling som bild. Det har jag inte gjort någon gång förut tror jag. I alla fall inte på det här sättet.

4. Sedan ska jag även döpa en liten gosse på eftermiddagen i Ölsremma. Undrar vilket skick jag är i då? Fast det kanske är bra att varva ner lite lagom?

5. Det var ju prinsdop häromdagen men genom dopet får vi alla hur som helst veta att vi är barn till en kung.

6. Som i den här fina gamla sången!

7. Jag läser serieböckerna om Scott Pilgrim. De är lite roliga men att de ska vara så fantastiska som det sägs vet jag inte.

8. Jag framförde förresten era hälsningar till konfirmanderna på lägret vi var på för ett tag sedan (har jag redan berättat det?). Jag tror det var starka ord. Tack ni som delade med er av erfarenheter och välgångsönskningar.

9. Till slut kan jag be för dig som vi ber för konfirmanderna.

Må Guds goda Ande leda dig på alla dina vägar. Amen

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!

9 svar till ”9 blandade tankar på söndagen”

1. Profilbild för Markku
    Markku

Tomas , jag är gammal, dubbel så gammal än du.
    Jag kommer från ett annat land med en annan kultur och känner mig ibland som en iakttagare i en exotisk kultur.

När jag kom till Sverige och kom till kontakt med dom kyrkliga ,blev jag förvånad över att alla präster och andra kyrkliga var verkligen ”troende” (hur man nu tolkar detta ord) i detta genom sekulariserad land.
    Land, där man betraktar dom religiöst intresserad som en smula konstiga eller som främmande fåglar. Hövlig och litet nyfiken bemötande , men ändå undrande, är det normala , när kyrkans aktiv möter en normal sekulär.
    (Ett intressant undantag är dom identifierade frikyrkliga. Frikyrkliga tycks ha något slags kulturell asyl i samhället och sekulära lämnar dom i fred).

Präster är kulturellt högstående och uppriktiga i sina värv.Vilken frustration det måste vara att så få är intresserad av deras budskap.
    Jag har haft kontakt med många . Jag tycker många gånger verkligen synd om dom. . Och allt detta sker i en trång arbetsmiljö, där man alltför ofta river ögonen av varandra i småaktiga prestige bråk. Bråk, där man knäcker och blir knäckt .Detta kan inte vara bra för ens själslig hälsa. (kanske mer en stadsmiljöproblem än problem på landet).

Att känna tillfrästelse och glädje i sitt värv och liv, trots alla konstiga svårigheter, är en gudagåva.Jag kan se, att du har den gåvan . Jag hoppas att du kan förvalta den under många kommande år, även om tiderna blir inte bättre.

Tack för de goda orden Markku! Och för intressanta iakttagelser av det religiösa livet i Sverige. En del av det har jag inte tänkt så om tidigare men jag tror jag håller med. Präst är inte något enkelt yrke och det svåraste är nog som du skriver att man inte alltid blir uppskattad efter det man själv ser som sin huvudsakliga kallelse. De inomkyrkliga striderna har jag hittills lyckats ignorera tillräckligt mycket för att ha frid.

2. Profilbild för Lena P

Idag går jag i kyrkan två gånger.

Och idag har jag även äntligen skrivit dit min kommentar på ditt inlägg ”Tvivel på bloggen”, så gå in där och läs.

3. Profilbild för Rebellas andra

Har tagit mig tillbaka till ett av de ställen jag tänkt mig gå tillbaka till, men av något skäl inte kommit mig iväg. Intryck: blandat. Tänk att det är så få saker här i världen som är perfekta :-p

1. Profilbild för Rebellas andra

Funderar också på det där med böner som är riktade till Gud och böner som eg. i lika hög grad är riktade till församlingen. Kan man verkligen dra en skarp gräns, undrar jag? Är rädd att jag kommer analysera sånt jag råkar på efter den skalan en hel del, framöver. (Som om jag inte var distanserande och intellektuell nog. Darn.)

Det är kanske lite dumt att ge fler skalor och tankefigurer år oss grubblare att stoppa in saker i. Vi får ju ännu mer att göra då.

Du mindes det som bättre än du tyckte det var nu? Det där är nog ganska typiskt.

1. Profilbild för Rebella undrar

Nja, jag visste att förra gången var lite atypisk och visste nog inte vad jag kunde vänta mig av mer ”normalt”. Nu vet jag.