Dalstorps gamla kyrkplats

DSC_0282

Nu när sommaren kommit så vill jag dela några bilder från den gamla kyrkplatsen i Dalstorp, ett stenkast från där den nuvarande kyrkan står. Platsen ligger otroligt vackert nere vid Dalstorpasjön och är lätt att hitta för kyrkogården finns kvar som du ser.

DSC_0291

Här byggde gamla tiders dalstorpsbor sin första kyrka för länge sedan. Kanske började man som på många håll med att bygga en träkyrka, sedan någon gång på 1100-talet eller så byggde man en liten kyrka av sten här.

DSC_0292

Det sades sen gammalt om pastoratet att det var ”fagert men magert”, det är vackra trakter men inte lätta att odla och prästens lön var liten. Kyrkan ska enligt uppgift ha varit så liten att halva församlingen fick stå upp under gudstjänsten och så bytte man halvvägs genom gudstjänsten. Lite kuriosa är att det ska ha funnits en liten tramporgel eller liknande väldigt tidigt i kyrkan. På den här bilden ser du det som finns kvar av kyrkan, sakristian som det också finns en gravkammare under.

dalstorp6

Här är en gammal bild jag hittat i församlingshemmet. Det skulle kunna vara ett gammalt foto som togs innan den gamla kyrkan revs, eller så är det en avfotograferad målning eller nåt. Spännande att se hur som helst.

DSC_0294

Några gravstenar finns det men platsen är ganska vildvuxen. Den här stenen är verkligen inte längre lätt att tyda.

DSC_0297

Men vackert är det som gravplats. Väldigt. Med tiden blev kyrkan för liten och för sliten och på 1800-talet byggde man en ny jättelik kyrka intill. Denna brann sedan vilket många dalstorpsbor minns ännu idag. För 50 år sedan invigdes den nya kyrkan som syns från den gamla kyrkplatsen, på bilden nedan-

DSC_0295

Om sommaren firas det friluftsgudstjänst på platsen, folk från byn slår gräset och så får vi fortsätta fira gudstjänst i våra förfäders spår. I år är det den 31 juli klockan 15. Välkommen om du kan ta dig hit till trakten eller bor nära!