10 blandade tankar på söndagen

Blandad bild där en demon får på nöten.

Blandad bild där en demon får på nöten. Av Maria? Medan en ängel håller barnet?

1. Idag är det min prästvigningsdag. Fast bara om man räknar efter vilken söndag i kyrkoåret det var, datumet var ett annat. Fast jag tycker det är roligare att räkna efter kyrkoåret, jag minns till och med en jag träffat som räknade sin födelsedag efter kyrkoåret.

2. 6 år som präst idag alltså. Många kvar hoppas jag. Idag ska jag leda gudstjänst i Nittorp (9) och i Dalstorp (11) så välkomna dit. I Nittorp ska vi säga några ord och be en bön vid den nya askgravplatsen på kyrkogården efter gudstjänsten så det blir extra högtidligt. Och fika. Förstås.

3. Och så ska jag döpa ännu ett litet barn. Det går lite i omgångar känns det som, nu är det inte så mycket begravningar utan desto mer dop och vigslar.

4. Dagens tema är förresten ”kallelsen till Guds rike”. Jag ska tala en del om den gammaltestamentliga texten där Gud slår hål på Israels folks självbild genom att säga att det knappast är för att de skulle vara bättre än några andra folk som de blivit utvalda utan bara för att han velat välja dem.

5. Det är varma dagar i mina trakter. Extra skönt att få ta på sig en tjock mässhake och värma sig extra då. Fast man kan ju åka och bada efter gudstjänsten så klaga finns det ingen anledning till.

6. Min telefon håller på att lägga av totalt tror jag. Får väl börja leva som jag lär och övergå till flaskpost istället typ, lite långsamhet i kommunikationen.

7. Det finns så mycket dofter ute nu. En del är kanske inte direkt härliga men ändå är de det. Som lukten av sjövatten i olika sjöar. Eller de fuktiga skogsdofterna. Det tycker jag om.

8. Jag tror att den lilla gnällkrisen jag hade om bloggen för några dagar sedan gått över. Jag antar helt enkelt att jag skriver så här för att det är det som passar mig bäst. Och så är jag så glad åt er som är mina samtalspartners här. Jag bloggar väl vidare helt enkelt.

9. Lite knepigt med dessa blandade bloggposter dock. Jag har fått för mig att jag skrev mycket roligare och konstigare saker i de här bloggposterna förr. Nu kanske det borde vara mer blandad kompott för att leva upp till namnet?

10. Vad gör du idag? Skriv en rad nedan!