Bön om en plats i kyrkan

På rätt plats med rätt uppgift? Den här elefanten gör säkert jobbet men är han inte lite överkvalificerad?

Det är fredag och fredagsbön på Vandra Vägen. Precis som vanligt. Idag en bön jag hittat i en bönbok på jobbet. En bra bön för den som söker sin uppgift. Den kan också bes av oss som redan har en hel del uppgifter i kyrkan men ibland är villrådiga kring vad som är våra viktigaste uppgifter utifrån vad Gud vill med våra liv. Så, oavsett hur det är, låt oss be.

Herre, jag kan inte finna min uppgift som kristen. Vad har jag att bidra med i Din Kyrka? Jag vill leva som bekännande kristen, men hittar inte min plats i församlingen.

Herre, jag ber om en uppgift där jag i äkta handling får visa min tro på Dig. Ge mig en plats i gudstjänsten och i vardagen.

Jag ber Dig, Herre, här är jag, använd mig i Din kyrka i världen. Amen

(ur Böngroddar av Malin Ericsson)

7 svar till ”Bön om en plats i kyrkan”

1. Profilbild för Alma-Lena

Verkligt fin och angelägen bön. Det kan vara svårt som ny på en ort elelr annars obekant med kyrkan att finna sin plats i den.

2. Profilbild för Rebellas andra

Ett besserwissrigt påpekande. På ett sätt helt oviktigt, på ett annat sätt inte (dock off topic).

Väldigt många av oss benämner djur som ”han” tills vi vet könet på dem. Det handlar inte bara om pronomen, vi faktiskt utgår från manligt kön. Väldigt intressant – och känn dig inte påhoppad, jag kan inte lova att jag inte gör samma sak… det tog mig ett bra tag innan jag insåg det. ”Vänta nu. Hur vet han att den elefanten är en hane? Rimligen inte alls.)

Det måste vara så att ”han” på något sätt är default på djur. Jag tror det är väldigt vanligt. Man hade ju kunnat säga ”den” istället faktiskt men det känns ju inte helt hundra heller.

1. Profilbild för Rebellas andra

Ja, hankön är default på djur. Och det säger något om vår kultur. Se bara på alla tecknade serier med manliga och kvinnliga djur, där manliga grodor (eller vad det nu är) ser ut som grodor och kvinnliga ser ut som grodor med långa ögonfransar och läppstift.

Vill alls inte försöka få dig att ändra på dig, jag bara gör en iakttagelse.

3. Profilbild för Markku
    Markku

Den som har skrivit bönen vill alltså har ett uppdrag utöver det vanliga livet. Inget fel med detta , några behövs till särskilda uppdrag också, men för vanligt folk som jobbar i sitt anletes svet, gäller det att göra sit .
    Det är inte innehållet i det man gör, utan det inre hållningssättet som är avgörande.
    Att se sitt job som en kall, var det lutherska visdomen och jag tror att det ligger mycket i det. Det är långt ifrån lätt hållningssätt att se en kallelse i jobbet, om man har ett job som man egentligen avsky ,men det finns viss, ibland marginell, möjlighet att hitta ett job som matchar ens personlighet och det är inte förbjudet att tacka ja till sådant.
    Ibland det är inte jobbet som är det primära, utan livets tvång att försörja sig och dom sina. Att kunna göra det, kan ger en djup tillfredsställelse, trots att jobbet som sådant är tråkigt.

Jag tycker ändå det finns med något om att hitta sitt uppdrag inom eller utom kyrkan. Ofta är det nog skönt med ett uppdrag som ändå kan delas med den kristna gemenskap man tillhör?