9 blandade tankar på söndagen

Kom ihåg det här nu. Det är killen med horn bakom ryggen som vi brukar kalla "åklagaren". Han tycker alldeles för mycket om att vi dömer varandra så låt bli det så mycket det går!

Kom ihåg det här nu. Det är killen med horn bakom ryggen som vi brukar kalla ”åklagaren”. Han tycker alldeles för mycket om att vi dömer varandra så låt bli det så mycket det går!

1. Glad söndag önskar jag dig. Förra helgen var ledig, den här är kanske snarare motsatsen med en hel del arbete för mig. Men var ska sleven vara om inte i grytan? Då ska prästen säkert vara på gudstjänst och då är det som det ska.

2. Idag firar jag gudstjänst i Grimsås klockan 9.00 och i Dalstorp klockan 11. Sedan ska jag välsigna ett brudpar och så småningom faktiskt för första gången leda en högmässa i grannförsamlingen Länghem. I Limmared närmare bestämt.

3. Jag var också i Limmared igår för en andakt på ”glasets dag”. Det var flera stycken som hade gissningar om vem jag var släkt med och så vidare utifrån efternamnet. Sånt hände aldrig i uppe i Skaraborg. Skönt att släktingarna är rätt rediga.

4. Dagens texter handlar om nåd och att Gud inte dömer som vi förtjänar. Evangelietexten handlar om kvinnan som nästan blir stenad för äktenskapsbrott men Jesus säger att ”den som är fri från synd ska kasta första stenen”.

5. Jag tror jag får blogga lite mer om det som är spännande i texten som sådan i veckan.

6. Jag nämnde gårdagens andakt i glasets hus i Limmared? Det var ett jätteläskigt upplägg. Min kollega Ulf ställde frågan ”finns Gud på riktigt” och så fick jag försöka svara så gott jag kunde där och då. Någon slags harakiridialogpredikan. Men det blev rätt bra, man är ju lite på tårna när man inte har allt klart i förväg.

7. Jag brukar säga att jag springer regelbundet. 1-2 gånger om året. Nu har jag sprungit 1-2 gånger på kort tid så regelbundenheten är uppnådd. Nu har jag chansen att höja ribban. Fortsättning följer.

8. Det vore i alla fall kul att vara med i Dalstorps motionslopp i höst. Och åtminstone komma runt.

9. Vad gör du i dag? Skriv gärna en rad!