Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

En andra naiv gudstro

Väldigt komplicerat. Men det går att spela "lilla snigel" här också!

Väldigt komplicerat. Men det går att spela ”lilla snigel” här också!

Jag skrev en bloggpost igår som väckte en hel del igenkänning. Det var detta med ”att färdas långt in i en annan människas liv” om hur svårt det kan vara att beskriva det som blivit riktigt välbekant. Hur man än säger så känns det förenklat. Något som förstås har mycket bäring också på trons område.
Det slutar dock inte där kom jag på. Det finns en fortsättning. Man kan säga det på lite olika nivå beroende på hur filosofisk man vill vara. Filosofen Paul Ricoeur myntade uttrycket ”en andra naivitet” för tillståndet då man just har väldigt mycket kunskap men ändå återigen kan börja hålla fast vid enkla utsagor om ”hur det är”. Man kommer på något sätt fram till att man har tillräckligt mycket kunskap och har bildat sig en tillräckligt grundad uppfattning för att göra bra förenklingar som håller skapligt. Man skulle visserligen kunna hålla på att vända och vrida på orden i all evighet och problematisera och hålla på men den vägen tar aldrig riktigt slut.
Om jag nu alltså skulle beskriva en kär vän så kan jag helt enkelt köra på och säga det som dyker upp i huvudet och lita på mig själv att det jag säger på något sätt är min samlade erfarenhet. Att ”Kalle är en lite sorgsen person” kanske inte är sant alltid och i alla lägen men det säger ändå något viktigt om Kalle som jag förstått av att lära känna honom. I brist på att kunna säga den slutgiltiga sanningen så kan jag i alla fall alltid säga något, och det är gott nog.
Likheten med tron på Gud är nog uppenbar. Jag har fördjupat mig i kristen tro en hel del och bibelns gudsbilder och kyrkohistorien och filosofin och allt vad det är gör att man skulle kunna få tunghäfta helt och inte kunna säga något bestämt alls om Gud MEN så kan man göra som ovan och tänka att i brist på att säga något uttömmande kan jag ändå säga det jag faktiskt tror och har förstått.
Man kan ju aldrig säga något uttömmande om Gud, man man kan säga något sant ändå. 
Tron på Gud är inte heller en intellektuell övning. Den rör inte bara hjärnan utan hela människan. Den erfarenhet vi har av Guds tilltal och Guds närvaro i våra liv får vi faktiskt se som giltiga delar av vår kunskap om Gud.
Och så får vi fördjupa oss samtidigt som vi inte alls behöver vara rädda för att säga barnsligt förenklade saker om Gud. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt? De viktigaste sakerna är ju hela tiden de mest grundläggande.

Kommentarer

7 svar till ”En andra naiv gudstro”

  1. Profilbild för Lena P

    Ja men precis. Vi behöver ju inte avstå från att säga någonting alls om Gud bara för att vi aldrig kan täcka in hela sanningen. Det är svårt att sätta ord på det som är upplevelser, precis som det är svårt att sätta ord på sina känslor. Men det bör ju inte stoppa oss från att försöka. Det viktiga är ju att man vet att ingen har något slags patent på sanningen om Gud.

  2. Profilbild för Markku
    Markku

    Det finns en brisk analytiker som hette Winnicott som postulerade samma sak som Ricoeur , fast han formulerade tanken som : Människans resa är från naivitet genom erfarenhet mot högre former av naivitet.
    Det ligger något av det. Som en relativt äldre person har t ex enstaka bibel meningar börjat leva för mig som sådana, utan försöka att fördjupa sig in i bakomliggande tanke eller kontext för det.
    Slippa behovet att förstå är en befrielse.Man är tillbaka i musiken. Vist kan försöka att förstå musiken ,men vem bryr sig ?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Visst är det Winnicot som talar om att vara en ”good enough mother” som gör mycket bra genom att bara göra det grundläggande? Bra grejer i så fall.

  3. Profilbild för Rebellas andra

    Det är väl ungefär där det är tänkt att man ska landa efter sina apofaterier.

    Först skrev jag så här.

    ’Kanske det är problemet med KG Hammar, förresten? Att han liksom aldrig marknadsför det steget? Alltså jag vet inte, jag har inte läst ”Släpp fången loss” färdigt än. Borde väl innan jag uttalar mig. Och så har han ju skrivit mer ändå, så det är ändå svårt att yttra sig om ”felen” med hans teologi (snacka om att liten Rebella tar munnen full här).’

    Sen tänkte jag ett varv till. Han ”marknadsför” ju flera olika sätt att tänka om Gud. Många saker att säga om honom, mao, ingen av dem dock heltäckande. Det logiska där vore väl att åter landa i Fader Son och Ande, efter att man genom sina övningar med Gud som verb etc. problematiserat och krånglimatiserat de begreppen. Jag tror inte att Hammar gör det i den boken – men jag kan ha fel.

    Nu fick jag nog förnyad energi att läsa ut den.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Där tycker jag du slår huvudet på spiken! Just så tycker jag om KG, han är bra på många sätt men han tar inte det här steget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.