8 blandade tankar på midsommarsöndagen

Ännu en fin bild på en friluftsgudstjänst (ortodox).

1. Midsommar är en otippat gudstjänsttät helg egentligen. En hel del röda dagar är det ju och för min del några nya kyrkor att leda gudstjänst i nu när min kollega gått på semester. Igår ledde jag gudstjänst i Södra Åsarps kyrka (fotobloggpost kommer med tiden) och idag ska jag till Dannike. Roligt att se sig om.

2. Även ”hemma” i min egen församling får jag komma till nya platser eftersom midsommar också är högsäsong för friluftsgudstjänster. Igår gick det finfint med vädret och allt i Björstorp i Ljungsarp, återstår att se hur det är i Nittorp idag vid kyrkoruinen.

3. Jag tycker att det verkar vara standardläge att det är 5 grader och regnet hänger i luften när det är dags för friluftsgudstjänst. Precis lagom väder för att man inte ska vet riktigt om det är bäst att fly in någonstans eller genomföra. Men samtidigt kan det också många gånger bli väldigt fint med gudstjänst ute. Naturen är en bra kyrka.

4. En annan sak det är gott om nu är vigslar och dop. Det är roligt. Idag ska vi till och med ha dop i friluftsgudstjänsten.

5. Jag hade tänkt länka den här gamla bloggposten om kristen kunskapssyn igen, ”kristen tro som kännskap”, det går ihop fint med det jag skrivit de senaste dagarna.

6. Det är verkligen väldigt vackra trakter jag får vara präst i. Igår badade jag i en sjö nära smålandsgränsen efter sista gudstjänsten. Fantastiskt vackert och glesbefolkat. Som det av någon anledning ska vara för att det ska tala till min själ.

7. ”Fagert men magert” sades det i gamla dagar om Dalstorpstrakten. Mycket skog och små åkrar.

8. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad, det är roligt att följas åt!