9 blandade tankar på söndagen

Schackleton annonserar så här efter följeslagare till sin expedition. Ändå bättre läge att slå följe med Jesus tycker jag.

1. En bra sak med att vara präst på sommaren är att jag får ägna huvudkrutet åt att göra sånt som präster ska göra. Döpa och viga och fira gudstjänst och sånt och inte en massa annat som kommer emellan hela tiden. Nackdelen är att det kan vara lite väl mycket ibland men var ska prästen vara om inte på gudstjänst och så vidare.

2. Igår vigde jag ett par. Det är rätt starkt känslomässigt att stå så nära när de ger sina löften till varandra (oftast har man ju församlingen på större distans på gudstjänster), fint.

3. Idag är det sjätte söndagen efter trefaldighet och texterna fokuserar på ”efterföljelse”. Jag har läst ur Thomas a Kempis gamla bok ”om Kristi efterföljelse” (som ALLA teologer läste i flera hundra år eftersom den är så bra) så jag har i alla fall något bra att säga när jag citerar i dagens predikan.

4. Det är annars ett sånt ämne som känns lite övermaga att tala om, det är inte som att jag brukar tänka om mig själv att ”jag är allt en baddare på att efterlikna Kristus i mitt liv”. Men men, något måste jag ju säga ändå.

5. Jag har sagt det förr men det är svårt att leva som man lär som präst för man måste lära så väldigt mycket hela tiden.

6. Den här dyker upp i mitt huvud när texten handlar om att ta upp sitt kors och följa Jesus.

7. Och så läser vi från Amos i gudstjänsterna idag. Det tycker jag mycket om. De där gamla profeterna måste hela tiden få klinga med i Kyrkans vittnesbörd annars hamnar vi fel. Fred och rättvisa och omsorg om de utsatta.

8. Apropå det är jag förstår bedrövad över att Vattenfall verkar sälja sina kolgruvor istället för att bara låsa dörren ner och kasta nyckeln. Tala om missat tillfälle att göra något stort för klimatläget.

9. Vad gör du idag? Själv leder jag alltså gudstjänst kl 11.00 i Dalstorp och klockan 15.00 i Södra Åsarp, kommer du dit så ses vi. Annars får du gärna skriva en kommentar om något som är aktuellt för dig just nu. Det är alltid roligt att dela vardag med er!