9 blandade tankar på söndagen

Stor man med stor turban. Blandad bild.

1. En glad söndag önskar jag dig var du än är. Vill man ha lite spänning i prästtillvaron så kan friluftsgudstjänster bidra. Nu kan man undra om det blir regn i Månstad klockan 10 då vi ska ha gudstjänst vid badplatsen i Slumsvik. Hittills har vädret hållit i år även om det var på ett hår senast.

2. Så är det nu Kristi förklarings dag. En stor dag i kyrkoåret och, som sagt klassisk tid för gudstjänst ute. Jag leder nämnda gudstjänst och även en gudstjänst i Grimsås kl 15 med dop i.

3. Det måste finnas ett roligt skämt att få till om detta med mansplaining och att predika länge på förklaringsdagen? Skicka ditt bästa förslag på ett vykort.

4. Igår avrundade jag vigselsäsongen för den här gången. Semester närmar sig uppenbarligen. Någon frågade mig nyligen om jag var ”en sån präst som tycker om att jobba?” och det är lite lurigt att svara på. Jag tycker i vilket fall också om att vara ledig.

5. Vigslar är roliga att vara med på. Utom stunden precis före för då är det alltid lite hektiskt. Fast när jag nu tänker rätt på det så var det nog så med alla gudstjänster när jag var nyare. Jag måste bara viga jättemånga fler så jag blir coolare.

6. Dalstorp toppar förresten traktens statistik på andel kyrkliga vigslar. Där gifter sig 2/3 i kyrkan och det är tydligen högt. Fast det här är ju sedan innan jag började. Kan varken ta åt mig eller malla mig.

7. Kristi förklarings dag står det mycket fascinerande i textläsningarna. Jag lär tjata om den flera dagar framöver. Predikan kommer väl upp i morgon och sedan har jag lite bonusmaterial till den också i form av ett litet minibibelstudium. Stay tuned.

8. Det känns som att jag brukar skriva tråkigare och tråkigare grejer på de här söndagsbloggposterna och att jag var roligare förr. Men det kan man ju aldrig veta säkert.

9. Hur ser din dag ut? Skriv gärna en rad! Jag önskar dig mycket förklaringar idag. Och mycket av Kristus.