Luthers dagliga bön

Att bygga på det starka skelettet? Eller om att få fullborda sitt verk?

Nu har jag till slut läst Luthers ”bordssamtal” (och det lär du höra mer om här framöver i vanlig ordning) och där hittade jag ”Luthers dagliga bön” som får vara vår fredagsbön idag. Låt oss be.

Herre, stärk i oss det som Du har skapat, och fullborda Ditt verk, som DU har påbörjat i oss, till Din ära, amen. Du, Guds son, som korsfästes för vår skull, Du återuppståndne Emanuel, ber jag, att Du styr, bevarar och försvarar Din kyrka. Amen

8 svar till ”Luthers dagliga bön”

1. Profilbild för Krister Holm
    Krister Holm

Luthers ”dagliga bön” är en bön om kyrkans bevarande och försvar. Ett väl så nödvändigt mål idag i splittringens tid idag. Liksom vi ser att osäkerheten tilltar i världen när länderna inte samarbetar, kan vi se liknande fenomen inom kristenheten.
    varför bara nöja oss med att ”slå följe en bit”?
    Våra stora kristna kyrkor borde träffas för att räta ut alltför många avvägar och svängar.
    Tycker att din blogg verkar lovande. Glad för att även nya bloggare kan finna såna här uppslag!

Hej Krister och välkommen till Vandra Vägen. Roligt att du hittat hit. Enheten är oerhört viktig och helst ska vi förstås slå följe ända in i evigheten men jag försöker ju också skriva så att den som finns i kyrkans utkanter ska känna sig hemma här. Kolla gärna runt lite på bloggen.

1. Profilbild för Krister Holm
        Krister Holm

Enheten är viktig, skriver du. Javisst – ett ekumeniskt framsteg, för kyrkans bevarande, blev ju påvens beslut nyligen att viga kvinnliga diakoner.
        Det gäller att slå vakt om både tradition och förnyelse för sammanhållningens skull.
        En blogg som denna kan säkert hjälpa personer i kyrkans utkanter, när de vill få ut mer av detta livet.

1. Profilbild för Rebella undrar

Legitimerad petimäter anmäler sig och påpekar att vad påven beslutat är att tillsätta ett råd, som ska undersöka frågan om kvinnliga diakoner. Det där med att tillsätta en utredning är ju bra… vart det bär är en annan fråga.

Så kan man ju säga. Jag vet just inte mycket ens om vad diakonatet i RKK är för något. Trodde det var ett steg mot prästvigning men det verkar ju inte så troligt.

2. Profilbild för Rebella undrar

Så var det länge. Under Benedikt inskaffade man dock även ett permanent diakonat – eller återskaffade, bör man väl kanske säga.

2. Profilbild för Krister Holm
    Krister Holm

Det nya permanenta diakonatet i romerska kyrkan är något nytt – kom först efter Vat II.
    Även gifta män omfattas av möjligheten.
    Men nu vill påven tydligen föreslå den möjligheten även för kvinnor. Där kommer man att ta ställning till detta.

1. Profilbild för Rebellas andra

Kollade upp, och du har rätt om tiden. Under Benedikt, trodde jag, men så här säger Wikipedia

Beginning around the fifth century, there was a gradual decline in the permanent diaconate in the Latin church. It has however remained a vital part of the Eastern Catholic Churches. From that time until the years just prior to the Second Vatican Council, the only men ordained as deacons were seminarians who were completing the last year or so of graduate theological training, who received the order several months before priestly ordination.

Following the recommendations of the council (in Lumen gentium, 29), in A.D. 1967 Pope Paul VI issued the motu proprio Sacrum Diaconatus Ordinem, restoring the ancient practice of ordaining to the diaconate men who were not candidates for priestly ordination. These men are known as permanent deacons in contrast to those continuing their formation, who were then called transitional deacons. There is no sacramental difference between the two, however, as there is only one order of deacons.