Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Att läsa om höga tal i bibeln som Luther

Hur många? Ett helt skägg förstås!

Hur många? Ett helt skägg förstås!

Jag kommer väl i sinom tid fram till mitt blogginlägg där jag skriver något om Luthers bordssamtal i allmänhet (som jag nu alltså har läst vilket ingen får missa) men det är ju också lite sed här på bloggen att ta såna här saker i bakvänd ordning. Här är ett utryckt citat från ”bordssamtalen” där Luthers sätt att läsa bibeln får lite belysning. Så här skriver han om ”de stora talen i bibeln” -det vill säga det faktum att det alltid står med så höga siffror på människor som dödas när folken strider mot varandra och sådant.

”När man läser att det var ett stort antal ihjälslagna som 80000 etc., så tror jag, att de ofta hade dödat knappt 1000. Men menar hela folket. Den som slår ihjäl kungen, han slår ihjäl allt vad denne har. Om kungen av Frankrike slogs ihjäl med 10000 man, skulle man likaså säga, att 80000 dödats, eftersom han har så stor makt. Annars kan jag rakt inte förstå det.” -Luther vintern 1542-43

 

Det är lätt att anta att ju längre tillbaka i tiden man kommer, desto mer bokstavligt (och kanske också enfaldigt och godtroget) läste folk bibeln. Så är det nog inte alls. Människor förr hade förstås också tankeförmåga och allt sådant och reagerade på märkligheter i bibeln. Och så försökte man hitta något rimligt sätt att läsa de svåra ställena på. Som Luther gör här.

Det ”bokstavstrogna” sättet att läsa bibeln kom på allvar på 1800-talet då det hände mycket i kyrkan. Dels att bibelläsandet blev något som gemene man kunde ägna sig åt och kunna äga sin egen bibel, dels att man påverkades av det moderna tänkandet så att man tänkte lite fyrkantigare. Typ.

Jag vet inte om Luthers tolkning håller helt men jag tror han har rätt i att huvudsaken med höga siffror är att visa på det stora i det som hände.

Skriv gärna en kommentar om detta med att läsa svåra bibelord!

Kommentarer

9 svar till ”Att läsa om höga tal i bibeln som Luther”

  1. Profilbild för Lena P

    Jag tror definitivt att man måste släppa det bokstavstrogna sättet att läsa Bibeln. Mycket är nog metaforiskt och symboliskt menar, tror jag.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Konsten är att komma på vad som är vad bara. Inte så lätt det heller.

  2. Profilbild för Rebellas andra

    Ja, det är ju en uppfattning man väldigt lätt får. Att bokstavlig tolkning är det ”gamla” och symbolisk tolkning något ”modernt” och ”liberalt”. Men det är nog inte riktigt sant… min lärobok i detta ämne heter, som du vet, The Case for God av Karen Armstrong.

      1. Profilbild för Rebellas andra

        Njaej, inte riktigt sant. Och när jag kallar henne ”guru Armstrong” är det lite ironiskt – jag har ju inte kastat mig över hennes övriga böcker, eller ens hennes (enda?) bok om religiös utövning snarare än religionshistoria, Charter of Compassion. Men The Case for God är min utgångspunkt vad gäller den historiska utvecklingen, definitivt.

        Funderar lite på om man kan säga att man från och med den förmoderna tiden spaltar upp tänkandet så en del läser Bibeln mer bokstavligt och andra mer som myt. Några hundra år före Luther kanske ingen ens hade ställt sig frågan, hur det var möjligt att folkmassorna var så stora? Sen kommer det till totalkonfrontation på 1800-talet, när liberalteologins excesser får andra att slå klackarna i backen och säga nej. det. ska. läsas. bokstavligt. som. vi. alltid. gjort. Fast det nog inte riktigt var sant, dårå. Men de som sade så trodde nog det.

        1. Profilbild för Rebellas andra

          Ska vara: från och med den tidigmoderna tiden.

        2. Profilbild för Tomas Jarvid

          Tänkbart det. Det kanske är som du säger att det hör till det tidigmoderna att börja fundera så. Fast jag undrar det jag. Jag tycker folk borde funderat innan också.

          1. Profilbild för Rebellas andra

            Håller med. Men kanske att det är där det s.a.s. börjar bli ett problem för folk.

            Eller nåt.

  3. Profilbild för Krister Holm
    Krister Holm

    Bibeltolkning är fascinerande. Vill gärna citera Göran Skytte om detta: ”Nya testamentet är en tunn liten bok, men när man ger sig in i den blir den djupare och djupare. När man första gången börjar läsa Bibeln är det som att första gången se ett hav – man ser bara ytan. Man ser mer ju mer man läser, desto mer öppnar sig djupen. Man förstår successivt att det under ytan finns ett osynligt liv att upptäcka, ett myllrande färgrikt skimrande universum. Så är det med Bibeln.”

    En del människor har förmågan att upptäcka större djup, att det alltid finns mer. Det tar aldrig slut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.