8 blandade tankar på söndagen

Blandad bild.

1. Nu har semestern pågått så länge att jag inte har någon koll på söndagarna utan att kolla. 11 efter trefaldighet är det idag tydligen. ”Tro och liv”. Som vanligt en utmanande liknelse av Jesus i evangelietexten.

2. Här i Ulricehamn har det varit festival i några dagar och på annat håll i världen är OS invigt. Jag hänger med rätt dåligt i såna grejer men brukar märka av dem för att folk skriver om dem på twitter. Modern medieperson och så vet ni.

3. Däremot har jag varit mycket i skogen på dessa lediga dagar. Jag har till och med fått paddla kanot. Inom min församling, söderut från Dalstorp, kan man paddla en lång sammanhängande sträcka på Jälmån. Funkar väldigt smidigt med kanothyrning för den som inte har med sig egen. Det rekommenderar jag varmt. Bra för kropp och själ. Och tålamod tills man lärt sig styra någorlunda.

4. Jag såg bilder från ett bröllop på nätet häromdagen. Du vet att du är lite prästskadad när du blir sur över att ingen skriver rakt ut vilken kyrka det är, vilken präst det var som vigde eller vilka psalmer som sjöngs. Men ändå spekulerar i det en bra stund.

5. Jag har fått fin respons på förra bloggposten för några dagar sedan. Det var roligt. Särskilt som jag tyckte det var en rätt enkel tanke. Ibland gör jag nog bäst i att vara enklare.

6. Bilden ovan kan vara en illustration till detta med tro och liv. För mig är det helt klart lockande att mer se kristen tro som något man läser om och tänker kring än hur jag lever i stort och smått. Det gäller att inte bli för ensidigt sådan.

7. Såhär i dagarna då jag inte bloggar så mycket så är känslan faktiskt också att det inte blir lika mycket tankar tänkta heller. Så det är nog bra att blogga.

8. Nu har jag tomt på tankar. Vad gör du idag? Skriv en rad så det blir något klokt här!