Dannike kyrka i bild

DSC_0320

Jag har ju som vana att fotografera kyrkor för bloggens räkning. För några veckor sedan fick jag fira gudstjänst med de heliga (församlingen alltså, så skrev Paulus så då kan väl jag med) i Dannike. Jag vet förresten att jag har minst en bloggläsare i Dannike så om du läser detta sänder jag dig min hälsning! Dannike är en liten ort en bit utanför Borås med en gammal och fin kyrka. Här ser du först utsidan.

DSC_0311

Ljusförhållandena just den här dagen gjorde att jag kunde ta kort med denna vackra reflex över dopfunten. Som en liten eldslåga av den Heliga Andens närvaro i dopet och de kristnas liv. de här tittar jag gärna på många gånger framöver.

DSC_0309

Så här ser det ut i koret. Mycket vackert. Vi går lite närmare.

DSC_0314

På altaruppsatsen möter vi Maria vid korsets fot. Man kan tycka att hon ser ganska grotesk ut, hon lär väl vara gjord av någon lokal snidare som gjorde sitt bästa. Men tittar jag lite längre så tänker jag annorlunda och är glad att hon ser ut som hon gör. Klart att Maria ska ha sådär gigantiska händer så att hon kan påminna oss om att trohet om Kristus i det mesta består i hur vi handlar. Där är hon den främste av oss alla. Ansiktet kanske inte är just vackert men det kan vara en god påminnelse till oss alla om att Gud ser till hjärtat, och det borde vi också öva oss i.

DSC_0315

I centrum har vi Kristus. Han hänger på korset men jag tycker att det det ser ut som att han bär upp världen på sina händer.

DSC_0316

Lärjungen Johannes står på Jesu andra sida. Han har också en lite fåraktig min och jättelånga armar med stora händer. Passar bra för den evangelist som skrivit så mycket om vikten av kärleken. Jag är rädd att jag skulle se ut tvärtom. Ett jättehuvud med små armar. Herre, lär mig bli som Johannes.

DSC_0312

I koret finns två vackra glasfönster. Här tror jag att vi ser Skaparen (med klara Jesusdrag) tillsammans med himmel och jord, djur och människor.

DSC_0313

Det andra fönstret är jag lite osäker på. Det är ju i alla fall helt klart den heliga Anden i duvans gestalt som kommer ner. Jag tror att det ska föreställa nyskapelsen och det nya livet i Kyrkan sedan Kristus uppstått och pingstdagen varit. Rätta mig gärna om du vet bättre.

DSC_0317

På en vägg hänger denna stora tavla som jag misstänker har samma konstnär som många andra liknande i trakten. Det är fint att se att mannen som söker tröst hos Jesus ser ut att vara en pilgrim med hatt och stav. Som du och jag på Vägen alltså.

DSC_0319

Sist har jag som vanligt en märklig bild. Den här figuren sitter på predikstolen så jag antar att det faktiskt inte är ett troll det ska föreställa utan snarare Jesus igen. Möjligen någon evangelist men det är svårt att veta för de vanliga attributen saknas.

Har du varit i Dannike kyrka? Skriv gärna en kommentar!