• Vandra Vägen
  • 11 blandade tankar måndagen efter konfirmandlägret

11 blandade tankar måndagen efter konfirmandlägret

Ett ungdomligt gäng (?) på utfärd i naturen.

1. Glad måndag kära läsare. Det har varit en hektisk helg på konfirmandläger för min del så nån blogg har det inte varit tal om. Här är i alla fall några spridda tankar!

2. Årets upplaga av Dalstorps konfirmander har varit på läger på gården Kuvarp i Ölsremma socken. Ett stenkast från Smålandsgränsen. Det var verkligen väldigt fint på alla sätt. En lite enklare gård där vi fick göra allt själva men det har ju också sina poänger, att hjälpas åt alltså.

3. Eftersom det är en slags äventyrskonfirmander känns det roligt att vi lyckades späcka in så många äventyrsinslag under lägret. Olika slags skattjakt, utematlagning, nattvandring och så vidare.

4. Jag tror något i mig gärna bara skulle hålla på att lära ut friluftstekniker hela tiden. Men jag har också en väl sträng tanke om allt en konfirmand borde få ta in rent kunskapsmässigt om den kristne tron. Det där brukar vara svår för mig att få ihop men atmosfären på den här lägergården är så tillåtande så där kändes det helt rätt att lägga mycket tid bara på att ha roligt ihop. Och vad kan väl egentligen passa bättre i början av konfirmandtiden än att ha roligt ihop?

5. Fast nu vill min striktare sida påpeka att vi minsann lärt oss både om bibeln och nattvarden också. Och att vi haft tydliga syften med alla de äventyr vi haft längs vägen.

6. Vi hade några extra vänner med också. Min familj övernattade på gården och fanns i närheten och dessutom hade vi den vänlige mannen Åke och en ung man som kommit hit som flykting med oss. Sådana möten med andras livsberättelser är nog så viktiga.

7. Jag har testat några gånger nu att undervisa om nattvarden genom att fira en slags enkel mässa där jag berättar en massa efterhand. Det känns faktiskt riktigt bra. Att både fira mässan med allvar och djup och samtidigt vara saklig och inte försöka få den att vara mystisk på fel sätt. Genom att man inte hänger med i vad som händer.

8. På söndagen gick vi till Ölsremma kyrka och firade gudstjänst med församlingen där. Det var också väldigt fint. Konfirmanderna sjöng och allt. Predikan för dagen (den heliga Mikaels dag) kommer upp här i morgon.

9. Jag blev ovanligt berörd själv av predikan den här gången. Mot slutet var det svårt att hålla rösten stadig och tårarna borta och det måste väl ha märkts. Man predikar på ett sätt alltid mest för sig själv och det kände jag av nu.

10. Jag har förresten fått för mig att det brukar bli bäst när jag predikar just i Ölsremma kyrka. Ingen aning om varför men det måste ha med de som församlas där att göra. Gör vad du vill med den informationen.

11. Till sist ett jättetack till min kollega Ulf som hoppade in och sade några ord i mitt ställe på musikgudstjänsten i Grimsås på eftermiddagen. Jag hoppas musikerna levde upp till sitt rykte och det hade varit fint att vara där men jag är väldigt tacksam att ha fått landa med familjen hemma på eftermiddagen istället.