10 blandade tankar på söndagen

Väldigt blandad bild.

1. Glad söndag och allahelgonahelg kära läsare!

2. Just dessa dagar ägnar jag mig huvudsakligen åt att leda minnesgudstjänster i församlingens kyrkor och tända ljus för de som avlidit under året. Det är ett fint tillfälle att återvända till sorgen över en förlust när det gått ett tag och allt kanske ter sig något annorlunda.

3. Igår hade vi dessutom konfirmandträff (och avslutade med att gå på minnesgudstjänst i Dalstorps kyrka). Vi fick besök av en begravningsentreprenör som berättade mycket om vad som sker när någon dör. Han hade med sig en tom kista vi fick titta på och det var ganska starkt för konfirmanderna tror jag.

4. Jag drömde förresten en prästmardröm häromnatten. Jag ledde en begravning på ett ställe där jag aldrig gjort det förut. I församlingen satt en ganska läskig präst jag känner lite och när jag skulle slå upp handboken för att leda gudstjänsten hittade jag inte sidorna med begravningsordningen. Jag letade i en evighet men kunde inte för mitt liv hitta rätt sidor. Till slut reste sig prästen argt upp och förklarade att det här var det sämsta han varit med om och att jag borde skämmas. Sen vaknade jag.

5. Jag tror det är rätt vanligt med såna här drömmar bland präster. Kanske bland alla som talar eller framträder för folk?

6. Det är förresten snö just när jag skriver det här. Det ska väl åtminstone ligga kvar ett litet tag i Ölsremma.

7. Jag kommer förstås upp med min predikan från helgens minnesgudstjänster här i morgon eller så. Jag tycker du ska läsa för åtminstone början är väldigt bra. Den har jag lånat.

8. Jag lyssnade en del på Björn Afzelius som tonåring. Inte förrän häromdagen kom jag på hur ovanligt det måste varit. Och den här gången kan jag inte ens skylla på att pappa lyssnade på honom.

9. Men Afzelius kan förresten stå som skolboksexempel på någon med patos och det vill jag ju gärna också ha så varför inte?

10. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad eller två!

drömmen