9 blandade tankar på domssöndagen

Wonder woman på flygande gris. Väldigt blandad bild.

1. Glad domssöndag på dig kära läsare! Det finns en del söndagar på året då det är roligt att skriva ut söndagens namn i bloggrubriken och det är är uppenbarligen en av dem. Tycker jag.

2. Vad hälsar man förresten varandra med på domssöndagen? Jag vill hålla på att den är glad för att den handlar om Jesu seger

3. Jag ska få predika och leda mässan i Nittorp (9.00) och i Dalstorp (11.00) idag, sjunga allvarliga och segerrika psalmer, lyssna på bröderna Gabrielsson och döpa ett litet barn. Det blir fint. Kom dit så ses vi.

4. Det känns mer som regel än undantag att det händer något mysigt, typ barndop, på domssöndagen så att det inte riktigt är läge att dra på med hur mycket domsallvar som helst i predikan. Som idag då. Men jag tror att jag har en plan så att jag kan hantera det. Kort, kort men förhoppningsvis starkt. Och nåderikt.

5. Igår var en spännande dag med konfirmanderna. Vi talade om Jesus och de i samhällets utkanter och talade om den barmhärtige samariern. Sedan gick vi ut i smågrupper och hälsade på olika flyktingfamiljer i trakten och fikade och pratade med dem en bra stund. VI fick lyssna på Oudmusik och äta exotiska saker och höra om flykten och livet. Det var mycket fint och gripande.

6. Vi hade också besök av en koptisk präst som berättade om att vara kristen i ett muslimskdominerat Egypten. Det är alltid fint att möta andra delar av ”familjen” i Kyrkan. Där har jag mycket att blogga utifrån någon gång när jag hinner.

8. Som till exempel huruvida kopter är monofysiter och andra brännande aktuella ämnen.

7. Till dig som följt med i serien ”Luthers liv” så kan jag meddela att min kreatörsgärning ska bli belönad. Jag ska få göra en Lutherutställning med mina bilder till en pastoratsdag i vår. Bara att trycka upp bilderna på gigantiska skärmar med andra ord.

8. Idag var det ju lätt att fylla på här utan att ens behöva skriva något tråkigt eller krystat. Gött när det är så.

9. Vad gör du idag? Skriv gärna en kommentar! Ha en bra fortsatt dag!