9 blandade tankar på söndagen

Inte lätt att vara hemmapappa. Känns ju hemskt töntigt, denna gamla antifeministpropaganda. Det är ju jättebra för pappor att få lära känna sina barn.

1. Glad söndag på dig! Julen varar än till påska. Eller i alla fall fasta. Eller i alla fall till kyndelsmäss. Idag är det i alla fall söndagen efter trettondag jul och det är ju inte så illa.

2. Trettonhelgen är en dag då allt händer i vår familj. Ett barn fyller år, jag och Jenny firar bröllopsdag och ett ytterligare barn har dopdag. Och det kan ju passa bra för det är ju alltid helgdagar oavsett år detta. Fast så är det ju det där med att vi är präster båda två också. Vi måste missat något där i tankarna på lediga helger.

3. Idag är det dagen för att fira Jesu dop i Jordan av Johannes döparen. Jag ska leda en mässa 9.00 i Nittorp och sedan predika på ekumenisk gudstjänst i Ölsremma missionskyrka vilket alltid känns extra hedersamt. Sedan ska jag också döpa ett barn i Hulared och åka på julfest i Dannike församlingshem. Där ska jag nog mest passa barn men det ska bli roligt att komma dit hur som helst. En heldag får man säga.

4. Nu när det passerat nyår är jag föräldraledig på halvtid. Tanken är att det ska funka jättebra med bestämda arbetstider och dagar så jag kan vara ledig när jag är hemma. Nu återstår att se till att det funkar så i praktiken också.

5. När jag var hemma med första barnet bloggade jag som en galning. Nu med tre barn hemma hoppas jag väl åtminstone hinna skriva något här så ofta att ni inte glömmer mig helt. Fast det fortsätter säkert ungefär som det varit det senaste halvåret.

6. Jag kommer väl upp med dagens predikan snart i alla fall. Det är lite tråkigt om det dominerar innehållet på bloggen men det är också roligt att dela det jag säger i kyrkorna häromkring med dig kära läsare, var du än bor.

7. Jag har tagit en drös nya kort för att komplettera serien om Luthers liv. Och för att fortsätta lite på julkalendern på församlingens Facebook. Den utlösande faktorn med Luther är att jag ska få föreläsa utifrån mina bilder om några veckor och då behöver jag nog ha några kompletterande bilder för att storyn ska bli bra.

8. Jag har skaffat en liten sladd till bilen så nu kan jag lyssna på nördiga retorik och teologipoddar när jag cruisar runt i Kinds härad framöver. Inte illa.

9. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!