De nyväckta vise männen

15941086_1514135105280877_6571433440560662701_n

På Dalstorps församlings facebooksida har jag som jag nog tjatat om hållit på med en humoristisk (men förhoppningsvis tankeväckande) adventskalender. Den har jag sedan fortsatt med med några bilder på de vise männen. Här ser vi det som beskrivs i matt 2:14;

”I en dröm blev de sedan tillsagda att inte återvända till Herodes, och de tog en annan väg hem till sitt land.”

Här fick jag gestalta det som att ängeln väcker dem med en tjutande leksak vilket förstås är ett nytt grepp men faktum är att det här är ett väldigt roligt motiv i kyrklig konst som jag försökt härma. Titta på bilden nedan:

IMG_1224

Här ser vi på en gammal (engelsk tror jag) bild hur de tre vise lagt sig att sova. I SAMMA SÄNG, MED KRONORNA PÅ SIG. Väldigt märkligt. I mitten ser vi den tredje som tydligen har det väldigt trångt i sängen. Så kommer då ängeln med budskapet från Gud och hästarna står redo för att ta en annan väg hem.

Det är väldigt roligt med såna här motiv dels för att de måste komprimeras så att allt får plats i samma ruta och är tydligt, dels så att varje konstnär har något att utgå ifrån och slipper uppfinna motivet varje gång. Följden blir hur som helst att det finns massor av bilder där de vise männen ligger och sover i samma säng med kronorna på sig. Det är humor.

Som en liten fotnot ser de andra bilderna här på bilden spännande ut. Är det Josef som bär en liten blandning av barn och vuxenjesus till Egypten? Vad händer till höger? Så många frågor…