9 blandade tankar på söndagen

Jesus och Petrus ute bland vågorna.

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är jag ledig och far med glatt mod till Sjuntorp (Rommele församling) utanför Trollhättan för att fira gudstjänst, hälsa på de vänner vi har där och så ska jag få (vilket jag nu tjatat om i långa tider) berätta om Luther utifrån bildserien om honom härifrån bloggen.

3. Jag har också fått ännu en lutherföreläsning inbokad så nu har jag tre på gång den närmaste tiden. Vore ju roligt om det kan bli någon mer gång utöver det. Men vi får se först idag och det bär eller brister förstås.

4. Annars är det fjärde söndagen efter trettondeg jul idag. Temat är att Jesus är vårt hopp och det är fina predikotexter, om Elia i gamla testamentet och om när Jesus går på vattnet och Petrus gör ett bra försök att följa honom.

5. Roligt är att Petrus är den som själv föreslår att Jesus ska kalla ut honom till sig på vågorna. Det kanske är en viktig detalj? Där vår egen vilja och Jesu kallelse möts. Det är där det händer.

6. Det sade en gång en Taizebroder så det är sant. Han menade att det nästan alltid blir fel om vi ser Guds vilja och vår egen vilja som ett antingen-eller när det handlar om vår kallelse. Fundera på det.

7. Jag fick höra att en vän till mig ska börja arbeta i en församling. Det samtalet gladde mig för jag ser det som ett av flera hoppfulla tecken om att min kyrka mycket väl kan bli lite frimodigare framöver med att tala om tro.

8. Emellanåt omges jag av dystra profetior om kyrkans framtid men jag vidhåller att jag tror det finns en ung generation ledare som kan uträtta mycket.

9. Så, vad gör du idag när jag far omkring på vägarna? Skriv en kommentar!