7 blandade tankar på söndagen

Symeon och Jesus. Glad Symeon.

1. Glad söndag på dig käre läsare!

2. Vandra Vägen tackar ödmjukast för alla gratulationer i samband med det försenade födelsedagsfirandet. Det är roligt att markera lite hur åren går. Känns lite som att ett bloggar är minst 7 människoår så då är jag och bloggen väl jämnåriga nu.

3. Idag är det kyndelsmässodagen. En väldigt fin dag i kyrkoåret. Idag ska jag leda tre gudstjänster. En i Grimsås (9.00) sedan en i Dalstorp (11.00) i den får de som döpts under förra året komma och hämta den ängel vi hängde upp i kyrkan vid dopet. Och så blir det tårta efter gudstjänsten. Sedan ska jag få åka till den för mig lite nya kyrkan Länghem på kvällen. Ses där va?

4. Evangelietexten för kyndelsmässodagen är väldigt fascinerande för mig. Det är nog för att jag tycker jag ser så mycket av att det är likadant när vi har dop i kyrkan. Föräldrar som tacksamt bär fram sina barn, gamla människor som lyser upp när de får hålla nyfödda. Ett bättre sätt att förklara att Jesus är världens ljus kan jag inte tänka mig.

5. Jag har nu snart varit präst i 7 år. Jag har satsat en hel del på att försöka bli bra på retorik och predikan och så. Nu tror jag att det är dags att bli bättre på att be många människor om hjälp med saker istället. Det kan man nog lätt ägna 7 år av övning på. Nu idag ska vi i alla fall vara många som hjälps åt med olika saker och det känns väldigt roligt. Så ska det vara i kyrkan.

6. Det händer (sällan måste jag tyvärr medge) att folk skickar saker till mig för bloggens räkning. Jag har nu fått Mattias Lönnebos senaste bok ”drömfångarna”. Det ska bli roligt att läsa, och bra nu när det är länge sedan vi hade någon högläsningsbok hemma. Jag får väl återkomma till den här när den är läst.

7. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!